26. listopadu 2018
Listování časopisy je minulostí, dnes lidé v čekárnách u doktora nebo při cestování MHD surfují na internetu. Co nejčastěji na internetu dělají ženy? A co zajímá muže?

Denně strávíme na internetu v průměru více než hodinu, ale jsou mezi námi i ti, kteří týdně prosurfují více než 20 hodin. V Česku se k internetu připojuje podle Českého statistického úřadu 77 procent lidí, z toho 80 procent se k síti připojí denně.

Sociální sítě, zdraví a nákupy

Facebook, Twitter, Instagram a další sociální sítě využívají v Česku více ženy než muži, a to v poměru 64 % ku 43 %. Ženy na nich dokáží strávit i několik hodin, zatímco muži raději hrají online hry. Dle některých psychologů to může být proto, že muži mají oproti ženám větší potřebu soutěžit, zatímco ženy preferují spíše komunikaci a seznamování.

Druhým častým tématem, kterým se ženy zabývají na síti několikanásobně více než muži, je zdraví. Na internetu vyhledávají články, které se zabývají příznaky nemocí, ale i informace o prevenci některých onemocnění. Hledáčku něžného pohlaví se nevyhnou ani znalosti o zdravé výživě, kterou poté hojně nakupují.

Embed from Getty Images

A právě nákupy jsou třetí oblíbenou činností žen na internetu. U žen všech věkových kategorií vede v e-shopech jednoznačně oblečení, na internetu ho nakupuje více než polovina. V popředí jsou dámské šaty, plavky a sukně. Oblíbeným sortimentem je v poslední době i spodní prádlo, parfémy a kosmetika.

Čtěte také: Co právě teď frčí na Instagramu? #1

U mužů vede zpravodajství, erotické weby a překvapivě nákupy

Oproti ženám čerpají muži informace o aktuálním dění převážně z tradičních zpravodajských webů. Online zpravodajství si denně otevře až 71 % mužů, o deset procent více než žen. I když se v posledních letech začínají měnit trendy a erotika na internetu začala zajímat i ženy, které jsou obecně sebevědomější, což se odráží i na jejich otevřenějším vztahu k sexualitě, přesto erotické weby stále navštěvují převážně pánové. Několikrát týdně je na internetu vyhledá 24 % mužů, a to nejen ke sledování videí, ale také k nákupu erotických pomůcek. Porno je obecně nejhledanějším tématem na českém internetu. Jen samotné klíčové slovo porno hledá průměrně měsíčně 978 874 lidí na Seznam.cz a 1 500 000 na Google.

Zároveň bylo také vyvráceno klišé o tom, že za nákupy utrácí především ženy. Podle výsledků Českého statistického úřadu ve velkém utrácí také muži, ale za jiný sortiment. Muži nejčastěji na internetu nakupují mobilní telefony, za nimi figuruje sportovní oblečení, elektronika nebo vybavení pro dům a zahradu. Aktivnější jsou muži také při vyhledávání online her, videí, hudby a používání internetových úložišť.

Embed from Getty Images

Internet je pro mnohé stále španělská vesnice

I když se ženy rok od roku více zabydlují v online světě, technické parametry jim nic neříkají. To potvrzuje i Jakub Jánský za internetového poskytovatele AIM: „Ženy se prakticky vůbec nezajímají o rychlost svého připojení, většina rychlost ani nezná. Často ani nevědí, že mají do domu přivedenou přípojku vysokorychlostního kabelového internetu, který by je často uchránil před výpadky nestabilní WiFi, které souvisí jak s počasím, tak překrývání WiFi sítí více poskytovatelů.“

Bude vás bavit: 5 příznaků, že jste totálně závislá na Instagramu

Ochrana na prvním místě

I když ženy technickým parametrům zrovna neholdují, na bezpečnost myslí o něco více než jejich mužské protějšky. 22 % českých žen například kontroluje, zda je jejich Wi-Fi připojení bezpečné, zároveň používají více variant hesel při přihlašování do svých uživatelských profilů. To samé dělá podle průzkumu jen 15 % českých mužů.
Ženy také více myslí na bezpečnost dětí v online světě. V průzkumech uvádí 24 % z nich, že se obávají o bezpečí dětí na internetu, u mužů to bylo pouze 17 %. Jak ale v dnešní době dítě uchránit? Nejúčinnější je kombinace několika strategií – ke kontrole času a hlídání dětí na internetu pomůžou softwarové rodičovské filtry. Zároveň je ale důležitá komunikace. Rodiče by měli s dětmi o používání počítačů a internetu mluvit a měli by také vědět, co děti na internetu dělají.