7. září 2017
Jóga není jen o sezení a meditování se zavřenýma očima. A rozhodně není nudná a líná. Když ji cvičíte správně, pěkně se při ní zapotíte. Navíc nabízí spoustu různých technik a směrů, stačí si jen správně vybrat.
1 / 2

Cvičit jógu se dnes tak trochu „nosí“ a mířit dvakrát týdně na lekci s podložkou v podpaží je trendy. Jóga je ­nejen oblíbený koníček, ale i úžasný životní styl a má prokazatelně skvělé účinky na naše zdraví: posiluje celkovou stabilitu těla, zpevňuje ho a zeštíhluje, podporuje správnou funkci zažívacích a trávicích orgánů, detoxikuje. Má pozitivní vliv i na zklidnění, soustředění a duševní pohodu. Velkou výhodou jógy je, že s ní můžete začít v jakémkoli věku a kondici. Výjimkou jsou jen lidé s kloubními náhradami a poruchami páteře. Ti by měli své rozhodnutí cvičit jógu probrat nejprve s fyzioterapeutem.

Nepřepalte začátek

Pokud je pro vás jóga neprobádané území, rozhodně začněte lekcemi pro úplné začátečníky. Tady vás naučí základy jednotlivých póz (ásán), práci s dechem i schopnost koncentrace. V józe je totiž správné dýchání, rozeznávání základních pozic a práce s rovnováhou a energií absolutní základ.
Rozhodně nemusíte mít strach, že by vás někdo od začátku nutil do stoje na hlavě nebo jiných krkolomných pozic. Váš lektor bude vědět, že máte jako začátečník své limity, a bude na vás brát ohled. Proto v žádném případě nenuťte své šlachy a svaly k něčemu, co ještě nezvládnou a ani nemohou. Ale uvidíte, že se pružnost vašeho těla brzy zlepší. A přestože budete mít po pár lekcích pocit, že vám jóga nijak zvlášť nejde, jste totální dřevo, pozice jsou složité a názvy ásan k nezapamatování, nenechte se otrávit a vydržte. Také počítejte s tím, že vás bude ze začátku lektor stále opravovat a upozorňovat na chyby. Je to logické a byla by naopak chyba, kdyby vás nechal vašemu osudu a do správných pozic vám nepomáhal. Jde přece o vaše tělo a zdraví. A aby mělo cvičení takový efekt, jaký má mít, musíte každý pohyb provádět správně. Možná vás jóga ze začátku moc bavit nebude nebo vám nebude tento druh pohybu vyhovovat, ale to nezjistíte po několika prvních lekcích! Dopřejte si zkušební lhůtu a choďte na jógu aspoň měsíc minimálně dvakrát týdně. Jen tak dáte tělu šanci, aby si na nový pohyb zvyklo.

Co s sebou, pod sebe a na sebe?

Na cvičení potřebujete podložku. Určitě budete chtít hned na první hodinu přijít s vlastní, ale nespěchejte s jejím nákupem. Zaprvé – nové podložky kloužou, takže vás místo stability jen pěkně potrápí. A zadruhé – existuje spousta druhů a materiálů a je třeba, abyste si nejdřív vyzkoušela, která vám bude nejlépe vyhovovat. Půjčte si proto na první hodiny podložku přímo na místě ve studiu nebo od kamarádky, a teprve pak si na základě vlastních zkušeností pořiďte svou. O něco víc záleží na oblečení pro jogíny. Nebudete potřebovat na každou lekci novou soupravu, ale je třeba, abyste výběru oblečení věnovala pozornost. Váš lektor totiž musí při cvičení sledovat, jak cvik provádíte, a to se mu rozhodně nepodaří, pokud se na lekci dostavíte ve vytahaném tílku a volných teplákách. Investujte proto do dobře padnoucího trika a legín. A zapomeňte na ponožky – jóga se cvičí naboso!

Čtěte také: Jóga jako elixír zdraví pro tělo i duši

Kterou jógu vybrat? Poradíme! Čtěte dál!

1 / 2