12. září 2016
 | 
Foto: Shutterstock
Nechápejte nás špatně, milujeme kávu. Ale víme o 4 případech, kdy káva může být sabotáž na váš zdravý životní styl. 

Je příliš horká

Pít kávu ihned po uvaření není úplně dobrý nápad. Nechte ji chvíli vychladnout. Podle Světové zdravotnické organizace byste měli pít nápoje s nižší teplotou než 65°C, jinak riskujete vyšší riziko vzniku rakoviny jícnu.

Jste náchylní k úzkosti

Kofein má povzbuzující účinky a tím ovlivňuje i náš nervový systém. U lidí, kteří často trpí úzkostí, může se jejich stav po šálku kávy zhoršit. Kávu vám nezakazujeme, ale neměli byste překročit hranici 3 šálky za den a poslední minimálně 6 hodin před spaním. Když se necítíte dobře, kávu raději vynechte a „nakopněte“ se jiným způsobem. 

Při nedostatku spánku

Kávu pijete, abyste zůstali v bdělém stavu a získali energii. Nový výzkum zjistil, že kofein přestává být efektivní pokud spíte méně než 5 hodin po dobu 3 po sobě jdoucích nocí. Důvod: tak málo spánku způsobuje tak prudký pokles kognitivní výkonnosti, že žádné množství kofeinu to nemůže překonat.

Hned po probuzení

Když si dáte šálek své oblíbené kávy hned po probuzení, není to pro vaše tělo vzpruha, spíš naopak. V prvních dvou hodinách po probuzení je vaše hladina stresového hormonu kortizolu na nejvyšší úrovni, což vám vlastně samo o sobě dodává energii. Odborníci se shodují, že nejlepší doba na první šálek černého moku je mezi 10 a 12 hodinou dopoledne, kdy hladina kortizolu přirozeně klesá. Pokud pijete svou kávu mimořádně brzy, je možné, že jste ve větším stresu než ostatní. Samozřejmě na každého je vliv kávy trochu jiný, ale zkuste si dát svou první kávičku až 2 hodiny po probuzení a otestujte, jak se cítíte.