6. srpna 2017
 | 
Foto: freepik
Určitě jste to také slyšeli. Nejlepší na hubnutí je běhat ráno zcela na lačno. Jedná se ale o mýtus vyvrácený nejen běžeckými instruktory, ale i nutričními odborníky, kteří radí vrcholovým atletům.
1 / 2

Pro vytrvalostní sportovce, typicky právě běžce, kteří chtějí hubnout, je logicky důležité, aby co nejvíce spalovali tuky. K tomu je nezbytná nejen mírná, aerobní intenzita běhu, ale také optimální zásoba cukrů v organismu.

V praxi tedy nefunguje to, že bychom nejvíce spalovali tuky při ranním běhu úplně nalačno, bez optimálního množství sacharidů, které tělo vypotřebuje během nočního spánku. K správnému hubnutí a pro fungování pomalého tukového metabolizmu je určité množství cukrů zcela nezbytné. Dá se říct, že tuky hoří v ohni sacharidů. „Někteří běžci, kteří chodí běhat ráno nalačno před snídaní, popisují pocity slabosti a nedostatek energie. Optimální množství cukrů je ovšem u každého z nás odlišné, takže je zapotřebí jejich přísun ráno před vyběhnutím prakticky vyzkoušet. Nicméně doplnit po probuzení hlavně tekutiny a dodat tělu trochu energie alespoň formou iontového sportovního nápoje považuju za nezbytné,“ míní Martin Levý, Gatorade instruktor kondičního běhu.

Čtěte také: Známe nejčastější chyby (nejen) začínajících běžců

Právě doplnění tekutin před ranním sportováním je úplně nejdůležitější i podle nutričních odborníků. „Během teplých letních měsíců může sportovec ztratit i více než 1,25 litru potu za hodinu. Přitom je dokázáno, že již 1-2 % úbytku tekutin zhoršuje fyzickou výkonnost,“ upozorňuje Prof. MUDr. Libor Vítek, PhD, vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky 1. Lékařské fakulty, který pomáhá s přípravou i českým olympionikům, a dodává: „Pot samozřejmě není jen voda, pocením člověk ztrácí řadu iontů, které ovlivňují nervosvalovou dráždivost a jejich ztráta může být příčinou snížení svalové výkonnosti, nebo dokonce křečových stavů,“ upozorňuje profesor.

1 / 2