9. října 2018
Martin Peleška (44) je ředitelem společnosti Toyota Central Europe-Czech a letos si poprvé vyzkouší, jaké to je, být jedním z porotců soutěže Žena roku 2018. Povídali jsme si tedy nejen o autech, ale i o ženách.

Toyota je doma v Japonsku. Co preferují u aut japonští řidiči na rozdíl od českých?

V Japonsku je obrovská koncentrace obyvatel a všichni milují moderní  technologie, hračky, progresivní mobilní telefony a podobný přístup mají i k autům. Auta, která se vyrábějí a prodávají v Japonsku, proto vypadají i fungují jinak a jsou z velké části poplatná tomu, jak se používají. Dám příklad. Když se u nás dostanou řidiči do dopravní zácpy, většina z nich hned začne hledat únikovou cestu, jak z ní ven. Co na tom, že se jen dostanou do další zácpy, protože tu myší díru, kterou se snaží uniknout, znají všichni? To Japonec v zácpě zůstane. A možná i díky tomu vnímá své auto jako prostředí, ve kterém tráví spoustu času, a tak chce, aby bylo technologicky i komfortně na výši. Japonci si také pořizují auta adekvátně tomu, k čemu je potřebují. Není to jako u nás, že velkým, silným a rychlým autem dáváte na odiv své bohatství a úspěch.

Je v Japonsku brán také tak velký zřetel na ženy řidičky jako jinde ve světě?

Určitě, jejich společnost se sice mění a vyvíjí, ale pořád je tam velké množství žen v domácnosti a ty za volantem tráví spoustu času. Bere se proto velký ohled na to, jaká auta jsou pro ženy vhodná, bezpečná, pohodlná, jak se jim s nimi bude manévrovat. Odráží se to ostatně i v modelové řadě, kterou máme k dispozici i u nás. A protože podle statistik ženy v privátním sektoru rozhodují daleko víc než muži o tom, jaké auto se koupí, řekl bych, že jsou dnes vozy podprahově víc zaměřené hlavně na ženy.

Jaké jsou podle vás Češky řidičky?

Nemám pocit, že bych vnímal rozdíly mezi muži a ženami.

Řídí vaše žena? Jste rád jejím spolujezdcem?

Má žena řídí a já se od ní nechávám rád vozit. Ona ostatně ani nechce, abych řídil já, protože bych jí kazil spotřebu, kterou má pevně pod kontrolou.

Ženy vozí často děti. V čem jsou vozy Toyota unikátní ohledně bezpečnosti malých pasažérů?

Nám se daří vždy s každým vylepšeným modelem získat výborné výsledky v bezpečnostních testech a dosahovat maximálního počtu pěti hvězdiček. A testování rozhodně nespočívá jen v tom, zda přežije řidič, ale zohledňuje spolujezdce, samozřejmě dětskou posádku vzadu, dokonce i chodce. Teprve po součtu těchto všech parametrů můžete dostat vypovídající hodnocení. My máme nejvyšší.