23. října 2018
Menstruace byla dlouho tabu. Ještě dnes je pro mnohé z nás otravnou záležitostí, kterou bychom nejraději vyškrtly ze svého života. Proč ale? Vždyť jde o úplně přirozený proces, který se dá prožít pohodově. Stačí vědět, co pro to musíme udělat.

1. Protizánětlivá strava

Nikoho nepřekvapí, že to, co jíme, má velký vliv také na náš hormonální systém – a tedy i menstruační cyklus. Cukry, doslazované produkty, mouka, tepelně zpracované rostlinné oleje a margaríny mohou přispívat k chronickému zánětu v těle, který má negativní vliv na hormonální rovnováhu. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu, proto radí jíst především čerstvé kvalitní potraviny a průmyslově zpracovaným potravinám se co nejvíc vyhýbat. Některé ženy jsou alergické nebo citlivé na lepek či mléčné výrobky – pokud máte podezření, že je to i váš případ, nechte se u lékaře testovat nebo jednoduše tři měsíce tyto potraviny nejezte a pozorujte, jestli nastane pozitivní zdravotní změna. Možná zmizí váš PMS nebo menstruační křeče. Důležité je i to, kolik toho jíme. „Nedostatek tukové tkáně, tedy ­nepřirozené hubnutí, ke kterému dochází například při anorexii, vede k tomu, že žena nebo dívka přestane menstruovat. Zvýšený stres při nadváze může také narušit cyklus tvorby hormonů,“ upozorňuje Slimáková.

2. Doplňky stravy a superfoods

Problémy s menstruací mohou být způsobeny i nedostatkem určitých vitaminů a minerálů. Ovšem před tím, než začnete brát nějaké doplňky stravy, nechte si u lékaře odebrat krev, abyste věděla, co vám opravdu chybí. Podle Lary Briden, australské naturopatky, která se zaměřuje na hormonální zdraví, má na pohodový průběh cyklu vliv zejména vitamin B6, B12, hořčík, zinek a selen. Pokud při menstruaci silně krvácíte, nechte si zkontrolovat také železo, a to hladinu ferritinu v krevním séru. Pomoci vám mohou rovněž probiotika. Lepší než polykat kapsle je ale pestrá strava a léčivé potraviny, dnes označované jako superfoods. Hořčík obsahují hlavně banány, mandle, zelená listová zelenina, ale i čokoláda s vysokým obsahem kakaa. Mezi potraviny bohaté na železo patří zejména vnitřnosti, hovězí a jehněčí maso, mořské plody, listová zelenina, sušené ovoce, luštěniny, sušené houby a ořechy. Dopřejte si také fermentované potraviny, například domácí kysané zelí nebo jinou kvašenou zeleninu. Ovšem pozor, zelenina v kyselém láku vám mnoho užitku nepřinese. Dále si určitě dopřejte zakysané mléčné výrobky (zakysaná smetana, jogurty a kefíry). Fermentované potraviny působí jako probiotika – pomáhají osídlit naše střeva těmi dobrými bakteriemi a zdravá střeva pak hrají ­zásadní roli ve vstřebávání nutričních látek a ve vylučování těch nepotřebných.

Čtěte také: Menstruace – jak vám pomůžou bylinky? A na které vsadit?

3. Rozhýbejte svoje tělo

V období menstruace se fyzicky nepřetěžujte, ale po jejím skončení se do sportování rozhodně zase pusťte! Dobře vám udělají ­zejména svižné procházky, plavání či jízda na kole. ­Výborné je skákání na trampolíně, které rozproudí lymfu. Zatímco přiměřený pohyb je skvělý, pokud sportujete přehnaně (například se často věnujete intenzivnímu intervalovému tréninku), může to mít i negativní vliv. Jestliže trpíte hormonální nerovnováhou, vy­zkoušejte hormonální jógovou terapii podle Brazilky Dinah Rodrigues. Její metoda se těší v Česku čím dál větší oblibě – pomáhá při menstruačních problémech a je vhodná pro ženy, které si přejí otěhotnět. Pokud jste těsně před menopauzou, bude vás zajímat, že tato jóga působí jako prevence nežádoucích příznaků v přechodu. Dále zmírňuje emoční kolísání a pomáhá při depresi a úzkostech. Sestava trvá půl hodinky a pro dobré výsledky je dobré ji provádět 3 až 4x týdně.

Embed from Getty Images

4. Odpočiňte si

Podle Dany-Sofie Šlancarové, zakladatelky projektu Cyklická žena, je menstruace v měsíčním cyklu něco jako zima v cyklu ročním. Je to období nižší fyzické energie a zvýšené únavy, a žena proto potřebuje více odpočívat – tak jako „odpočívá“ příroda v zimě. Je tedy v tuto dobu vhodné spát a snít, meditovat, vyhodnocovat minulost a rozjímat nad tím, co udělat v aktivnější části cyklu, jež přichází po menstruaci. Zjistěte, co vám dělá dobře – máte chuť stáhnout se do ústraní, nebo se cítíte dobře ve společnosti druhých žen? Poproste manžela, ať vezme děti ven, a vyčleňte si čas pro sebe. Nenuťte se do činností, které vás vyčerpávají. Nebojte se, když nashromáždíte energii, o to vitálnější a efektivnější budete, když menstruace odezní. Pro mnohé ženy je těžké přijmout, že nejsou fit, že jim práce nejde od ruky nebo že mají ­výkyvy nálad. Snažte se ale být k sobě laskavá. Zkuste se brát, jaká jste, i když vás trápí únava, bolesti nebo ­špatná nálada. Čím víc totiž proti něčemu bojujeme, tím víc nám to roste před očima. Navíc když ignorujeme své potřeby, nezmizí, jen se ozvou znovu způsobem, který se nám pravděpodobně nebude líbit – právě jako nepříjemné emoce či zdravotní problémy.

5. Odhoďte předsudky a experimentujte

Vagina je jednou z nejvíce absorbujících čás­tí našeho těla. A menstruační hygienické pomůcky, které používáme, se jí bezprostředně dotý­kají! Jak říká Lucie Harnošová, která se zabývá mnoha ženskými tématy včetně menstruace: „Klasické průmyslově vyráběné tampony a vložky nemusí vyhovovat každé ženě. Především proto, že obsahují bělidla, umělá bar­viva a syntetické parfémy. V takovém případě je pak na místě vyzkoušet ty z nebělené bio bavlny nebo látkové vložky, které jsou příjemně prodyšné.“ Na trhu existují i vaginální probiotické tampony, které je možné používat jako prevenci před opakovanými záněty. Další možností je kalíšek z lékařského silikonu, který si už našel mnoho příz­nivkyň. Takže i když jste na určitý produkt zvyklá, ale neprožíváte svou menstruaci komfortně, nebojte se vyzkoušet něco nového.

Co jsou xenoestrogeny a proč bychom si na ně měly dávat pozor? Jak nám při menstruaci může pomoci aromaterapie nebo masáž podbřišku? A co dělat, když vůbec, ale vůbec nic nezabírá? To vše se dočtete v článku v aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji.