20. září 2018
„Spousta mých klientů se mnou tráví víc času než se svou rodinou. Trenér často působí i jako psycholog,“ směje se trenér a výživový poradce Jakub Kraus. Přinášíme rozhovor s dalším inspirativním trenérem.

Jakub Kraus (29) vystudoval VŠE. Působí jako fitness trenér v Daily Fitness. Vede osobní tréninky i skupinové lekce, věnuje se výživovému poradenství. S přítelkyní Evou Havelkovou založil před čtyřmi lety společnost Vitalbox, která dodává krabičkovou stravu.

Jakuba a jeho přítelkyni Evu můžete sledovat na Instagramu: @krausik89 @fitnessevisek

Na vás je sympatické, že upřímně přiznáváte, že za spoustu svých dnešních úspěchů vděčíte své přítelkyni Evě. To ona vás při­vedla ke cvičení?

To ne, sportuju odmalička. Ale přivedla mě k trénování. Chodil jsem do fitka na její skupinové lekce, vedla funkční skupinové tréninky. Což mě natolik nadchlo, že jsem se sám rozhodl stát se trenérem. A při svých trénincích dodnes čerpám z toho, co jsem se od ní naučil.

Společně jste se také začali věnovat zdravému stravování?

Díky pravidelnému cvičení a úpravám ve stravování jsem na sobě brzy začal pozorovat změny. ­Nikdy jsem nebyl oplácaný, ale díky cvičení jsem se začal cítit líp, tělo se začalo měnit. V souvislosti s tím jsem začal pronikat do tajů vyvážené stravy. Zdravé stravování je ­další z oborů, jimž se moje přítelkyně vě­nuje. Skvěle vaří, ­zkouší nové recepty i suroviny. Když jsem s ní začal žít, byl jsem překvapený, jaké zdravé dobroty se dají připravit.

A co dnes ve zdravém stravování nejvíc frčí?

Trendy se mění. Ovšem základem je vždy rozumět svému tělu. Každý z nás je individualita, proto každému vyho­vuje trochu jiný režim. Když chcete shodit tuk, musíte mít nižší kalorický příjem než výdej. Ale pozor, je třeba hlídat si správný poměr makroživin ve stravě (bílkoviny, sacharidy, tuky) a kalorický deficit nesmí být příliš velký, z dlouhodobého hlediska by člověk svému tělu spíš škodil!

Čtěte také: Už máte svého trenéra? #3

Nemáte pocit, že s množstvím informací, které máme k dispozici, je dnes odborníkem na zdravou výživu ­kdekdo?

Situace se rozhodně lepší. Lidé jsou dnes kritičtější k informacím, ověřují si je, přestávají věřit různým urych­lovačům a magickým spalovačům. Začínají chápat, že pokud spoustu let „pracovali“ na tom, jak dnes vypadají, nemůžou čekat, že budou mít za měsíc tělo jako z obálky časopisu. Všechno chce svůj čas. A zásadní je si uvědomit, že důležité není jen to, jak člověk vypadá, ale zda se cítí dobře a zdráv.

A neřešíme pak stravování až moc?

Nic se nesmí přehánět. Jsou lidé, kteří propadli dalšímu dnešnímu trendu, kdy musejí mít všechno bio, což podle mě není nezbytné. Základem je dodržovat známá pravidla, jako je vyhnout se ve větší míře konzumaci nekvalitních tuků, smažených jídel, rychlých nekvalitních cukrů. Než se pouštět do nějakých extrémů či experimentů, je lepší absolvovat jednu dvě konzultace u odborníka, který vám poradí a ­hlavně uvede veškeré ­informace, které máte, do kontextu.

U vás to funguje tedy tak, že lidem, které trénujete, zároveň radíte se ­stravou?

Ty dvě věci se pochopitelně prolínají. Na základě toho vlastně vznikla i naše krabičková dieta. Spousta klientů, kterým jsme sestavovali jídelníčky, se nás ptala, zda bychom jim neporadili, která firma by jim jídlo připravila. A my jsme o žádné nebyli stopro­centně přesvěd­čeni, že bychom ji mohli doporučit.

Čtěte také: Už máte svého trenéra? #2

Když si objednám jídlo u vás, nemusím si kupovat už nic jiného?

Nabízíme pět jídel denně, včetně svačin, které si lidé také moc pochvalují, protože na dopo­ledne připravujeme vy­nikající zdravé dezerty. S každým nejprve probereme, jaké má cíle, zda chce zhubnout, nebo si váhu udržet a jíst zdravě, jak tráví den, zda aktivně, či spíše vsedě, a podle toho nastavíme energetickou hodnotu jídla na celý den. Nikdy nejdeme cestou extrémů. Víme, že tak lze možná proces hubnutí urychlit, ale není to dlouhodobě udržitelné. Nabízíme lidem reálné jídlo, učíme je, jak by se měli dlouhodobě stravovat. Pro spoustu lidí fungují naše krabičky jako inspirace, objednají si je na měsíc a potom se stejným stylem zkouší stravovat sami. My jim zkrátka ­ukážeme zdravý životní směr.

Čtěte také: Už máte svého trenéra? #1