23. dubna 2018
Praktické pečivo vakuované v sáčku vydrží déle než klasické, a když potřebujete rychlé jídlo, stačí placky naplnit, zapéct a během chvilky si můžete pochutnat na skvělé dobrotě!

Pšeničná tortilla

Velké tortilly z hladké pšeničné mouky jsou populární na severu Mexika a v Texasu. Do těsta se přidává trocha vepřového sádla pro zachování vláčnosti. Mají průměr asi 30 cm. Na burrito se plní různými ingrediencemi (mletým nebo trhaným masem, fazolemi, zeleninou), nebo se používají jako příloha k rozličným omáčkám.

Kukuřičná tortilla

Jihoamerické placky ze speciální ­kukuřičné mouky nixtamal nebo harimasa jsou velké 12 až 15 cm. Upečené nasucho na válu budou ­měkké, upečené v oleji ­křupavé. Často bývají také vytvarované
do ­misek na tacos.

Piadina

Italská pšeničná placka piadina ­romagnola má dokonce evropskou ochrannou známku. Těsto je z hladké pšeničné mouky, vody, soli a tuku ­(sádla nebo olivového oleje). Přidat se může i špetička jedlé sody či kypřicího prášku. Plněná různými ingrediencemi je nejoblíbenějším italským rychlým ­občerstvením do ruky.

Tacos z kukuřičné tortilly

Počet porcí: 4
Příprava: 25 minut

● 2 kuřecí prsa
● 1 lžička koření na grilované kuře
● 1 lžíce oleje
● ½ salátové okurky
● 2 limetky
● 2 nakrájené chilli papričky
● hrst koriandru
● 8 malých kukuřičných tortill
Dip:
● 250 g bílého jogurtu řeckého typu
● 1 stroužek česneku
● ¼ lžičky uzené papriky
● špetka mletého kmínu
● 2 lžíce nasekané pažitky

1 Kuřecí prsa okořeňte a potřete olejem. Zahřejte pánev a prsa na ní opečte ze všech stran. Pečte je pomalu, aby se dobře propekla. Pak pánev sundejte z tepla, maso zakryjte a nechte v teple odpočívat.
2 Okurku nakrájejte na velmi slabá kolečka. Osolte je, pokapejte šťávou z poloviny limetky. Smíchejte ingredience na dip.
3 Tortilly dejte nahřát na suchou pánev. Mezitím natrhejte kuřecí maso a naplňte jím nahřáté tortilly, přidejte okurku a chilli papričku.
Servírujte: S jogurtovým dipem, zelenými bylinkami a zbylou limetkou.

Připravte si vlastní domácí nekynutý placatý chleba

Počet porcí: 2–3
Příprava: 20  minut + odležení

● 300 g hladké mouky + na podsypání ● ½ lžičky soli ● 80 g bílého jogurtu ● asi 50 ml vody ● 1 lžíce sádla ● olej na opékání

1 Připravte si všechny ingredience. Mouku prosejte a promíchejte se solí. Mějte po ruce i dostatečné množství mouky na podsypání.

2 Jogurt zapracujte do mouky. Pokud je potřeba, přidejte i vodu. Zapracujte tuk a vzniklé těsto hněťte asi 10 minut, až bude hladké a nelepivé. Zabalte a nechte odležet 30 minut v pokojové teplotě.

3 Odleželé těsto rozdělte na 4 stejné díly. Každý díl propracujte. Nejprve rukou zploštěte na pomoučněném vále a pak vyválejte tenké placky.

Varianty těsta

Domácí placky lze připravit v různých obměnách.

● Mouka a voda
Na přípravu těsta na chlebové placky postačí i pouze mouka se špetkou soli a studená voda. Případně je možné přidat trochu oleje. Takto se vyrábí třeba tenký arménský chléb lavaš.

● Mouka a kefír
Jakoukoli tekutinu může v plackách zastoupit kefír nebo podmáslí. Do mouky ho zapracujte tolik, aby vzniklo vláčné těsto. Placky pečte nasucho v rozpálené pánvi. Jsou potom ­hebké a vláčné.

● Mouka a droždí či soda
Mouku na placky můžete také pro­míchat se špetkou sody. Nebo vmíchat ­sušené kvasnice, ­těsto pak při odležení nakyne. Tak se připravuje třeba známý indický chléb naan, ten je z bílé mouky a kvásku z živých kvasnic.