25. července 2018
Nejen šatník, ale I jídla podléhají módním vlivům. Jaké jsou ty nejnovější? Sestavili jsme pro vás přehled současných kulinárních hitů.

Některé jsou bez vaření, jiné bez masa. Často jsou ze super výživných ingrediencí. Jedno je ale spojuje. Jsou lehké, zdravé a víc než jen dobré.

1. SUSHI BOWL

Ingredience na sushi nemusejí být nutně jen zabalené do malých soust. mohou se také skládat do misek.

Embed from Getty Images

California roll v misce
Sushi rýže se uvaří podle klasického receptu. Rychle se zchladí a vmíchá se do ní sladký rýžový ocet a velmi malé množství majonézy. Ochucená rýže se rozdělí do menších keramických misek. Pak už jen stačí efektně na rýži naskládat kousky krabího masa nebo drobné kostičky syrové ryby, třeba lososa. ­Nesmí chybět avokádo a řasa wakame, přidat se může i okurka. Pro dokonalý vzhled se povrch lehce posype černým a bílým sezamem.
Bez masa
Na vegetariánskou verzi se vařená rýže, ochucená pouze rýžovým octem a cukrem, obloží roládkou z vaječné omelety, ředkví, karotkou či jinou zeleninou a namočenou nasekanou řasou. Může se pokapat sójovou omáčkou a dozdobit růžovým naklá­daným zázvorem a křenem wasabi.

2. PASTA TAHINI

Drcená sezamová semínka, mořská sůl a případně trocha oleje tvoří tuhle fantastickou výživnou ingredienci.

Embed from Getty Images

Co je to?
V arabských zemích, v Asii, ale i v Řecku je jednou z velmi často používaných ingrediencí. Seza­mové pastě Tahini se přisuzuje i mnoho zdravotních benefitů. Je v ní celé spektrum vitaminů B a je bohatá na minerály.
Jak ji vyrobit?
Vyrobit tahini pastu je velmi jednoduché. Na jemnější verzi se používá sezam tepelně neupravovaný, na silnější, tmavší pastu se semínka orestují. Pak se s mořskou solí a kapkou oleje, nejlépe sezamového, melou či mixují. Oblíbená je i verze s přidáním chilli papriček.

TIP: Tahini pasta je nezbytná do pomazánky z cizrny, hummusu. Dochucují se s ní dipy k různým východním pokrmům, jí se s chlebem, zeleninou i masem, dodává hladkost dresinkům na saláty. Na sladké dezerty se míchá s medem či datlovým sirupem.

3. MISO

Pasta z fermentovaných sójových bobů zažívá světový boom. tato tradiční japonská potravina je jedinečným zdravým ochucovadlem.

Embed from Getty Images

Co je to?
Miso se vyrábí ze sójových bobů nebo ze směsi uvařených sójových bobů a obilí či rýže. Směs se naočkuje fermentační kulturou a nechá odležet v cedrových kádích. ­Během toho se oleje a bílkoviny přeměňují na mastné kyseliny a v bobech vznikají prospěšné esenciální aminokyseliny. Díky těmto látkám pak miso harmonizuje trá­vení a pomáhá správné látkové výměně. Miso pasta se vyrábí v různě silných variantách, od té nejjemnější, světle béžové, až po velmi silnou, téměř černou.

TIP: Miso nahradí veškerá dochucovadla do polévek. Aby zůstaly zachovány všechny prospěšné látky, vmíchává se pasta do uvařené polévky až po odstavení z tepla a krátkém zchladnutí. Pasta rozmíchaná ve vývaru dochutí i jídla z luštěnin a různé pomazánky.

Spoustu dalších tipů na trendy zdravé potraviny najdete v aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji.