6. září 2018

Jak se na vás chronické vyčerpání projevilo?

Cítila jsem šílenou únavu a vyčerpání. A bylo úplně jedno, jestli byl pracovní den nebo víkend. Ta únava mě neopouštěla. A tehdy jsem si řekla: Dost! Velkým štěstím bylo, že jsem si to dokázala přiznat včas a nezhroutila jsem se úplně.

Pracovala jste v té době třeba i o víkendech?

O víkendech jsem nepracovala nikdy, tohle mám nastavené od samého začátku. Můj problém je, že jsem nejvíc výkonná, když jsem sama. Nedokázala jsem zkrátka najít balanc. Osm hodin denně jsem pracovala se svým týmem a fungovala pro něj, ale pak jsem ještě potřebovala další hodiny pro sebe, kdy jsem řešila plánování a velké strategické věci. Měla jsem sice fantastický tým, ale během jednoho měsíce odešly tři kolegyně na mateřskou a najít za ně náhradu bylo velmi náročné. Ve vysokém výkonu jsem byla pár měsíců a tělo řeklo dost.

Poslechla jste své tělo?

Ano, cítila jsem se opravdu totálně vyčerpaná, a když jsem to konzultovala se svým lékařem, tak mi chronické vyčerpání potvrdil. Vzala jsem si tenkrát poprvé v životě třítýdenní nemocenskou a trávila celé ty dny tím, že jsem ležela v parku pod stromem a jenom jsem si četla nebo jen tak byla a nedělala vůbec nic. Vyhledala jsem také terapeutku, která mě naučila lépe zvládat stres a řekla mi, že si každý den musím nekompromisně dopřávat vlastní malé okamžiky štěstí – třeba jen tím, že se na chvíli zastavím, jdu se na pár minut projít nebo si dám nohy na parapet, koukám z okna a chvíli vypnu. Zkrátka když cítím, že je toho moc, tak zpomalím a vybalancuji to. Naštěstí jsem se z toho dostala bez následků.

Opravdu stačí pár minut denně k tomu, aby se tělo nahodilo zpátky a tzv. se vybalancovalo?

Ano, v práci naprosto. Stačí si zajít na oběd nebo prostě na chvíli vyjít z kanceláře, dívat se na slunce, na mraky a dýchat čerstvý vzduch. Večer pak dodržuji svůj 15minutový rituál, při kterém ležím v pozici obrácené mrtvoly, což je skutečná jógová pozice, a tělo se tak opravdu nahodí. Tento koncept vychází z regenerativní jógy a staví na něm i ajurvéda.

Co byste ještě poradila stejně vytíženým ženám?

Aby si našly svoje vlastní zdroje radosti a štěstí a dopřávaly si je každý den, to samé platí pro klid a odpočinek, jsou pro náš život stejně důležité jako voda a jídlo. Jedním z mých zdrojů jsou třeba procházky, často jdu z práce domů pěšky. Také mi funguje obyčejné zastavení se“ kdykoliv během dne a soustředění na své tělo, dýchání a přítomný okamžik.