6. května 2018

3 Jsem unavená

Celý den jste v takovém poklusu, že nemáte ani čas pořádně se najíst, a když jste konečně doma, zbývá vám energie tak leda na dýchání… Možná si ale neuvědomujete, že právě cvičením nejlépe dotankujete palivo. Tak například v roce 2008 vědci zjistili (a výsledky výzkumu ­uveřejnili v magazínu Psychotherapy and ­Psychosomatics), že lidé, kteří třikrát týdně šlapali na rotopedu, měli už za dva měsíce o dvacet procent víc energie. Trénink totiž jednak podpoří krevní oběh a jednak vede k vyplavování endorfinů, díky nimž se budete cítit bdělejší a svěžejší.
Pokud jde o motivaci, ­odborníci doporučují nesoustřeďovat se v myšlenkách na to, jak se vám nechce, ale před­stavovat si, jak ­spokojená ­budete po tréninku. Anebo o tom ­pros­tě nepřemýšlet a jít. Vzpomeňte si na příjemný pocit, který se dostaví, když do­cvičíte. Pozorujte, jak ­pracuje vaše tělo, jak je na tom vaše psychika. ­Snažte se ten pocit uchovat a vytáhnout jako motivační páku, když se vám příště nebude chtít.

Embed from Getty Images

4 Stejně to k ničemu není

Už jste začínala s cvičením toli­krát a vlastně jste neviděla ­žádné pořádné výsledky. Tak proč to ­zkoušet znovu, když už předem víte, že je to k ničemu? Tentokrát to ale bude jiné! V první řadě se přestaňte nutit do něčeho, co vás nebaví. Kolem ­klidně můžou všichni běhat jako o ­život, ­pokud vás běh nebere, rapidně se ­snižuje pravděpodobnost, že u něj ­vydržíte. Ošidné je také ­spoléhat na legendárních jednadvacet dní, během kterých by se měl vytvořit návyk a pak už by mělo jít všechno samo­spádem. Tento údaj pochází ze šede­sátých let a od té doby byl mnohokrát ­vyvrácen. Odborníci se shodují, že u ­každého člověka je tato doba jinak dlouhá a ­závisí i na zvolené činnosti. Pokud se rozhodnete, že vypijete kaž­dý den půl litru vody navíc, samozřejmě vás to bude stát menší námahu, než když budete chtít pra­videlně sportovat.
S tím souvisí i stanovení adekvátních cílů. Pokud očekáváte, že po několika letech nicnedělání ­uběhnete deset kilometrů nebo ­zhubnete pět kilo za měsíc, jste odsouzena k nezdaru. Nedosažení vytyčených cílů bude smrtelnou ranou pro vaši motivaci a mnohem spíš selžete. Výzkum z roku 2016, pub­likovaný v magazínu Preventive Medi­cine Reports, ukázal, že suverénně nejlepší motivací pro vytr­vání u sportu je soutěžení. ­Vědci tvrdí, že pak máte o devadesát procent větší šanci na úspěch. ­Domluvte si volejbal s partou, dejte si za cíl, že uběhnete ­závod nebo že třeba v létě ­vyšlápnete na Sněžku. Soutěžit klidně můžete i sama se sebou, podstatné je mít před sebou jasnou metu.

Spoustu dalšího zajímavého čtení o cvičení, pohybu a kráse najdete v aktuálním vydání Ženy a život, která je právě v prodeji s přílohou Krásná do plavek. Jen za 35 Kč!