18. ledna 2018
Zrna merlíku chilského neboli quinoa jsou plodinou z horských oblastí Jižní Ameriky. Jsou označována jako superpotravina, tedy ingredience, která obsahuje mnoho látek prospěšných našemu tělu. Za konzumaci quinoy vám bude určitě vděčné!

Různé barvy, různé chutě

Zrna quinoy mají řadu zabarvení závisejících na oblasti pěstování. běžně jsou k mání tři tradiční typy.

Červená quinoa
Je sytě oranžová až červená, ale při vaření se barva mění na hnědou. Zato si zachová pevnou křupavou strukturu. Skvělá je do salátů.

Bílá quinoa
Má velmi jemnou chuť připomínající bílou rýži. Na první ochutnání je ideální. Jako příloha se uplatní všude tam, kde byste použili rýži.

Černá quinoa
I tato tmavá quinoa během přípravy trochu změní barvu. Zrna zůstávají po uvaření na skus lehce křupavá a mají vydatnou zemitou chuť.

Embed from Getty Images

Jak na to?

Uvařit quinou je velmi jednoduché. Do hrnce vsypte 1 díl quinoy (1 hrnek) a zalijte ji dvěma díly vody (2 hrnky). Přiveďte k varu, pak teplotu ztlumte na minimum, zaklopte a na velmi mírném ohni vařte 15 minut.
Sundejte z ohně a zaklopené nechte 5 minut dojít. Všechna tekutina by se měla vstřebat. Takto uvařená quinoa je ideální na přílohu. Pokud chcete, aby bílá quinoa měla výraznější chuť, nejprve ji v hrnci opražte nasucho, až lehce zezlátne, pak ji zalijte vodou a vařte stejně jako neopraženou. Čím je quinoa tmavší, tím více je na jejím povrchu nahořklých saponinů. Proto je lepší tmavé druhy quinoy před vařením propláchnout horkou vodou.

Quinoa v zeleninové polévce

Quinoa je výborná zavářka do polévky. Typ si vyberte dle libosti. Můžete ji před přidáním uvařit doměkka podle našeho návodu nebo ji vařit přímo ve vývaru.

Čas na přípravu: 60 minut
Množství: 4 porce
Potřebujete: 150 g quinoy, 2 mrkve, 2 malé kořenové petržele, 1 menší žlutou řepu, 4 listy kapusty, 2 stonky řapíkatého celeru, 1 malou cibuli, 2 stroužky česneku, 1 lžíci řepkového oleje, ½ lžičky celého černého pepře, 4 kuličky nového koření, sůl, tučný sýr na strouhání

1 Quinou zalijte vroucí vodou, propláchněte a sceďte. Dejte ji do misky, opět zalijte horkou vodou a nechte stát.
2 Všechnu zeleninu očistěte. Mrkev, petržel a řepu oloupejte. V hrnci zahřejte olej. Rozkrojenou cibuli na něj položte řezem a opékejte na mírném ohni dozlatova. Pak přidejte 1 překrojenou mrkev, 1 rozříznutou petržel, 1 stonek řapíku, česnek, pepř, nové koření. Vše zalijte 2 litry vody. Osolte asi ½ lžičky soli a přiveďte k varu. Na mírném ohni vařte cca 30 minut.
3 Pak vývar sceďte a vraťte do hrnce. Do čistého vývaru vložte zbylou zeleninu nakrájenou na kousky a scezenou cizrnu. Na mírném ohni vařte 15 až 20 minut, až je vše měkké. Servírujte s tučným strouhaným sýrem, který se v horké polévce rozpustí.

Snídaňová kaše z quinoy

Plná miska bílkovin je super po ránu, ale dát si ji můžete i jako odpolední svačinu. Chuť quinoy ve sladkém podání předčí jiné obilniny.

Čas na přípravu: 35 minut
Množství: 4 porce
Potřebujete: 250 g bílé quinoy (1 větší hrnek), 500 ml kokosového mléka (můžete použít i jiné mléko), 250 ml smetany 33% nebo rostlinné smetany, 1 lžičku vanilkové esence, 2 hrušky, 1 lžíci másla (můžete použít i mandlové), 4 lžíce medu, 2 lžíce dýňových semínek, 2 lžíce ořechů

1 Quinou v kastrolu zalijte mlékem a smetanou. Přidejte vanilkovou esenci. Přiveďte k varu, teplotu ztlumte a na velmi mírném ohni vařte 20 až 25 minut.
2 Hrušky nakrájejte na měsíčky a vykrojte středy. My je ponechali jen kvůli fotografii. Na pánvi rozpusťte máslo a kousky hrušek na něm ­opékejte. Až začnou karame­lizovat, při­dejte med a sundejte z ohně.
3 Dýňová semínka a ořechy opražte nasucho. Kaši promíchejte a servírujte ji s opečenou hruškou, semínky a ořechy, pokapanou medem.

DALŠÍ NÁPADY, JAK VYUŽÍT QUINOU V KUCHYNI, NAJDETE V AKTUÁLNÍM VYDÁNÍ ŽENY A ŽIVOT, KTERÉ JE PRÁVĚ V PRODEJI.