12. září 2018
Nechcete mít ze svých dětí neohrabané knedlíky, ale tápete, v jakém věku a na jaký sport je přihlásit? Poradíme, čím se řídit při výběru sportovního kroužku a jak najít ten nejlepší.

Všiml si toho asi každý, kdo v posledních letech vyrazil na plovárnu: buclatých, nebo přímo tlustých dětí je čím dál tím víc. A potvrzují to i statistiky. Například podle údajů projektu Česko v datech z letošního roku jsou Češi nejtlustší v historii – a to včetně dětí. Nadváhu má třetina chlapců a každá pátá dívka. To je sedmkrát víc než před čtyřiceti lety. Ostatně podle WHO vůbec nesportuje pětina Čechů. Zatímco například v Norsku sportuje třiadevadesát procent dětí, průzkum z roku 2016 ukázal, že čtyřicet procent českých páťáků nesportuje vůbec.
Přitom sportování není pro děti dobré jen z hlediska zdraví, ale těžit z něho mohou i v jiných oblastech. Tým odbor­níků z University of Missouri Health Care zjistil, že děti, ­které sportují, dosahují lepších výsledků ve škole. Sebedis­ciplínu, koncentraci a cílevědomost ze sportu dokážou totiž přenést i na akademickou půdu. Sportující děti jsou navíc ­sebevědomější a trpí menší mírou stresu.

Embed from Getty Images

Ohledně toho, kdy by děti měly začít se sportem, nepa­nuje jednoznačný názor. Samozřejmě že každé dítě je originál a má jiné dispozice, ale většina odborníků se shoduje, že do pěti šesti let nemá smysl zapisovat děti do žádných specializovaných sportovních kroužků. Můžete s nimi pochopitelně navštěvovat dětská cvičení typu Sokol a podobně, ale spíš jde o rozvíjení pohybových schopností obecně. Děti v tomto věku ještě nejsou dostatečně zralé na to, aby udržely dlouhodobě pozornost a měly sebedisciplínu potřebnou ke kolektivním sportům. Mnohem větší užitek i radost budou mít z pohybu obecně. Běhejte s nimi, skákejte, tančete, hrajte fotbal, plavte, jezděte na kole, házejte si míčem… Zkrátka v nich pěstujte lásku k pohybu a rozvíjejte jejich obratnost a motoriku.