21. dubna 2017
Za čokoládu byste vraždila, hranolkům nedokážete odolat a zmrzlinu mlsáte po kilech. Přitom se tolik snažíte jíst zdravě, ale pořád vám to nevychází. Zjišťovali jsme, co vaše chutě znamenají a jak je přemoci.
1 / 2

Nejspíš to znáte. Přísaháte sama sobě, že tentokrát už ten zdravý jídelníček budete skutečně ­dodržovat a plavková sezona vás letos nezastihne obalenou špeky. Týden, možná i dva se držíte, obcházíte problematické ­regály v supermarketu i místní cukrárnu širokým obloukem, jenže pak se něco pokazí a vy máte pocit, že jestli si v násle­dujících pěti minutách nedáte čokoládu, hranolky nebo pizzu, zhynete ve strašlivých mukách. A přitom moc dobře víte, že si to budete za pár minut vyčítat, ale nedá se svítit. Je to prostě silnější než vy.
Možná vám nikdy nedošlo, že neovladatelné chutě mohou signalizovat, že vašemu tělu jednoduše něco chybí. A když se vám to podaří rozkódovat a dodáte organismu chybějící živiny, zmizí (nebo se alespoň výrazně utlumí) i vaše nezdolné chutě. Letošní léto bude ve znamení skvělé bikinové formy!

Jaké to je, když milujete sladké

Chuť na sladké patří k jedné z nejčastějších a vzhledem k jejím příčinám se ani není co divit. Podle výzkumu provedeného v roce 2012 na Harvard Medical School totiž intenzivní chuť na sladké souvisí s mírou stresu a únavy, kterou aktuálně pociťujete. Při stresu totiž stoupá hladina hormonu kortizolu a právě ten může za to, že váš mozek touží po sladkém tak intenzivně, že jste schopná dorazit o Veli­konocích zbytky čokoládové kolekce na stromeček. Konzumace sladkostí nejen zajišťuje libé pocity, ale cukry jsou i­ zdrojem rychlé energie, takže k nim přirozeně inklinujeme, když se cítíme unavení. Jenže ještě než se rozhodnete zlikvidovat tu čokoládu, kterou máte zastrčenou vzadu v ledničce, měla byste vědět, že efekt, kterého tím dosáhnete, je jen velmi krátkodobý. Podle britského výzkumu, jehož výsledky zveřejnil v roce 2007 magazín Appetite, vám čokoláda vylepší ­náladu na pouhé tři minuty… Po tak krátké době se její účinek rozplyne, ovšem centimetrů v pase, které vám přihraje, se budete zbavovat mnohem déle. Jako ideální řešení pro zahnání chutí na sladké se tak jeví více spánku a (pokud možno) méně stresu.
Jestli to pro vás ale představuje ne­řešitelný úkol, snažte se alespoň udělat si denně čas na minimálně dvacetiminutovou procházku. Vědci z University of Georgia přišli v roce 2008 na to, že stačí dvacet minut v mírném tempu a míra vaší únavy poklesne o pětaše­desát procent. A pravidelné procházky budou mít na vaše zdraví i postavu ­rozhodně lepší vliv než čokoláda.

Čtěte také: Ovoce, které dokáže zahnat chuť na sladké

A jaké to je, když nedokážete odolat slaným pochoutkám? Čtěte dál…

1 / 2