8. února 2017
Děti na vás házejí svá selhání, rodiče vyčítají nezájem, kamarádky nechápou, proč si na ně neuděláte čas… Už vás nebaví pocit, že za všechno můžete? Poradíme, co s tím.
1 / 2

Snažíte se být skvělou manželkou, dokonalou matkou, pracovnicí měsíce a bezva nejlepší kámoškou? Jenže každou chvíli se někde něco zasekne. V takové chvíli si začnete připadat provinile. Vaše matka si stěžuje, že za ní nezajdete, jak je rok dlouhý, partner má pocit, že ho zanedbáváte, děti už ani nevědí, jak vypadáte, a nejlepší kámoška má potíž vybavit si vaše jméno. Nejde se rozdvojit a být na několika místech současně. Ale co výčitky svědomí? Co dělat, když se cítíte být vinna ve všech bodech obžaloby?

Vina: dobrá i špatná

„Vina může být přímá nebo nepřímá. Někdo vám ji může vmést rovnou do tváře nebo vám na pocit viny zadělá oklikou, různými pasivně-agresivními komentáři,“ říká neuropsycholožka Alice Ann Hollandová. Neustálé ob­viňování vás snadno srazí na kolena. Na druhou stranu nemusí být tyto pocity pokaždé na škodu. „Vina je totiž ­jeden z typů emocí, který je v malých dávkách prospěšný, protože ochraňuje vztahy,“ dodává Guy Winch, autor ­knihy Emoční první pomoc. Zapomněla jste na narozeniny vlastní sestry? Pocit viny se vás nepustí do chvíle, než se omluvíte a napravíte situaci tak, že se uleví vám všem. Záleží ale na míře. Pokud se cítíte provinile neustále, stojí vás to veškerou emoční energii, která vám pak chybí jinde. Máme pro vás pár technik, co si počít, pokud vás pocity viny ochromují příliš často.

1 / 2