5. listopadu 2018
Základní pravidla toho, jak předcházet šíření ­kapénkové infekce, vtloukáme dětem do hlavy od předškolního věku. Ovšem sami je nijak rigidně nedodržujeme. Na co bychom přitom určitě neměli zapomínat?

Základní pravidla, jak zvýšit vlastní obranyschopnost, shrnuje praktická lékařka Pavla Myslíková z Lékařského domu Praha 7.

1. Jídlo, spánek, pitný režim

Mezi tradiční tipy, jak posilovat imunitu, patří  pravidelný pohyb, zdravé a vyvážené stravování, notná dávka vitaminů hlavně z ovoce, zeleniny a kvalitního (především rybího) masa, dostatečný spánek a pravidelný pitný režim. Velkou roli hraje i dobrá nálada!

2. Nepřetápět

Přestaňte na podzim a v zimě přetápět místnosti. Přehřátý vzduch vysušuje nosní sliznici, čímž se usnadňuje proces nakažení. Pro organismus nejsou vhodné ani přechody s velkými teplotními rozdíly.

3. Vitaminy nade vše

Embed from Getty Images

Nešetřete ovocem a zeleninou, důležitým zdrojem vitaminu C jsou především citrusové plody. V jídelníčku by na podzim neměly chybět ořechy, luštěniny a listová zelenina, které jsou zdrojem důležitých minerálů a vitaminů (např. hořčík, zinek, vitamin E a D). Přírodním antibiotikem je česnek, na posílení funguje i hlíva ústřičná.

4. Kysané výrobky

silná imunita vzniká ve zdravém střevě, proto je nutné zařadit potraviny, které podporují správné zažívání a trávení: kyselé zelí, jogurty a hlavně kysané mléčné výrobky.

5.Otužujme se!

nepodceňujte otužování. Jde o nejlepší prevenci na­chlazení, rýmy i angíny, navíc pomáhá snáze se přizpůsobit teplotním výkyvům. Nejvhodnější je otužování od dětství, ale začít s ním můžete kdykoli. A určitě ho neomezujte jen na podzim a zimu, jde o celoroční, potažmo celoživotní aktivitu. Začínejte postupně, od otírání žínkou namočenou ve studené vodě ke každodenní chladné sprše celého těla.

Spoustu dalších tipů, jak se vyhnout nachlazení, najdete v aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji.