16. května 2018

5. Momenty bez cíle

Máte pocit, že váš víkendový program musí být rozpočítaný na minuty a mít svůj přesný harmonogram? Nesmysl!
Inspirujte se dětmi, které se dokážou pozastavovat nad mravenci v trávě nebo vydrží ve vaně soustředěně vytvářet „zvířátka“ z pěny. To jsou okamžiky, kdy se nikam nesměřuje a zůstává se tady a teď. Už jste někdy zkusili nic nedělat a jen tak být?

6. Tlačítko Pauza

Znáte to: Hektické ráno, děti dělají vše kromě toho, co po nich chcete, a kortizol vám stoupá na maximum. Eline Snelová, holandská lektorka meditace všímavosti, radí v takových chvílích nahodit tlačítko Pauza – několikrát se zhluboka nadechnout a vydechnout a uvědomit si, jak se cítím. Žádný pocit není nutné potlačovat nebo hned vyjadřovat navenek. Stačí si je prožít a věnovat jim svou pozornost.

Embed from Getty Images

7. Dejte pocitům prostor

Ty čtyři základní pocity jsou zlost, smutek, strach a radost. A všichni je vnímáme i fyzicky – dokážou významně ovlivnit nejen naše zdraví, ale také okolní atmosféru. Jakmile jeden z těchto pocitů zaregistrujete (ať už u sebe, nebo třeba u dětí), pokuste se zastavit, nadechnout se a udělat si čas na to, všechny přirozené emoce přijmout. Vysvětlete dětem, že když se bojí, nejsou strašpytlové, ale jen vnímají pocit jménem strach.