17. ledna 2019
Jaké je jedno z nejčastějších novoročních předsevzetí? ZHUBNU! Nejen během svátků totiž jíme víc, než potřebujeme. Nestřídmost má pak nejen estetické, ale i zdravotní následky .

Nadváha ohrožuje bezchybné fungování organismu. Škodí kloubům, srdci i vnitřním orgánům.

Nebezpečný je především viscerální neboli břišní tuk. Na rozdíl od podkožního tuku, který nám na těle tvoří nevzhledné špeky, je méně viditelný, zato se ho hůř zbavujeme. Je uložen v dutině břišní a jeho úkolem je chránit vnitřní orgány. Pokud je ho zvýšené množství, „přesouvá se“ i tam, kde být nemá, například do jater nebo slinivky. Tento viscerální tuk navíc produkuje řadu látek s prozánětlivým účinkem, přičemž podle některých teorií jsou právě záněty v těle významnou příčinou mnoha nemocí.

Hubnutí začíná v hlavě

Shodit přebytečná kila a udržovat si optimální váhu je proto předsevzetí rozhodně prospěšné. Musíte ale počítat s tím, že nestačí na pár dnů vynechat přílohy nebo se zříct čokolády. Pro úspěch je potřeba víc. Nejdůležitější je rozhodnout se pro trvalou změnu v přístupu k jídlu a k životu vůbec.

„Základem je správná motivace v kombinaci s pohybem a racionální stravou,“ říká Lukáš Vrána, výživový poradce Cambridge Weight Plan.

Mezi hlavní pravidla úspěšné redukce hmotnosti patří dávat si reálné cíle, tedy nehubnout rychle. Znamená to „udržitelně“ upravit jak stravování, tak pohybové návyky. Do boje s nadváhou je lepší se pustit pod odborným doprovodem dietologa nebo kvalifikovaného výživového poradce. Efektivitu přinášejí zejména nízkoenergetické proteinové diety.

„Nízkoenergetická dieta navodí v organismu tzv. ketózu neboli spalování tuků. Když tělu nedáme sacharidy, začne nejprve spotřebovávat jejich vlastní zásobu a pak se pustí do té tukové,“ vysvětluje profesor MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., přední český nefrolog a nutricionista. Příkladem nízkoenergetické diety je program Cambridge Weight Plan, založený na minimálním obsahu sacharidů, který stačí pouze na okamžitou spotřebu a nikoli k uložení.

Každý den procházka

Racionální jídelníček je ale jen jeden pilíř, na kterém stojí štíhlost. Ten druhý je pohyb. Pokud chceme hubnout, je nutné omezit příjem energie a zvýšit její výdej – energetická bilance musí být záporná.

Ne každý je však schopný a ochotný mučit tělo v posilovně. „Doporučuji se každý den projít alespoň 45 minut. Ideální je hodinová vycházka v rychlejším tempu, při níž se aspoň trochu zvýší tepová frekvence. Dá se říct, že jakýkoliv pohyb, při kterém se alespoň půlhodiny denně budete trochu potit, může být přínosný pro boj s kilogramy.“ doporučuje fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z McKenzie kliniky.

Patero štíhlosti

1. Nepřejídejte se, ale nehladovte.
2. Za dodržování rozumného jídelního plánu se odměňte. Drobné hříchy jsou povoleny, dieta není mučení.
3. Pijte dost vody nebo bylinkové čaje, hlad je jen převlečená žízeň.
4. Dostatečně spěte. Kdo spí, obědvá (večeří).
5. Dopřejte si jiné radosti než jídlo a nezapomeňte na pohyb. Endorfiny pomáhají hubnout.