30. ledna 2018
V únoru proběhne už šestý ročník kampaně na podporu (nejen mužského)ú zdraví – Suchej únor. Pravidla jsou jednoduchá: celý únor ani kapku alkoholu.

Spuštění kampaně je letos provázeno zveřejněním výsledků exkluzivního sociologického šetření, které srovnává spotřebu alkoholu u českých mužů a žen. Z výzkumu vyplývá, že na hraně rizikového pití alkoholu se pohybuje 51 % mužů a 44 % žen zapojených do studie.

Nejvíce pijí mladí a svobodní muži z velkých měst

Zcela za hranicí rizika se podle výzkumu pohybuje zhruba 20 % mužů a 5 % žen. Dohromady se jedná o více než desetinu obyvatel ČR. Tedy přes 1 milion lidí. „To je ohromné číslo, ačkoli není překvapivé. Pití alkoholu u nás prostě není jen široce tolerované, je považováno za součást národní identity a kultury,“ vysvětluje Prof. Michal Miovský z Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice, která kampani Suchej únor poskytuje odbornou záštitu.

Čeští muži patří ve spotřebě alkoholu ke světové špičce. Podle WHO vypijí ročně téměř trojnásobek světového průměru. Společenské náklady nadměrného pití se u nás odhadují na více než 16 miliard Kč ročně.

V adiktologickém testu dopadli nejhůře svobodní muži z velkých měst, ve věku 18 – 24 let. Svou roli hraje také společenský status. Lidé, kteří jsou výše na společenském žebříčku, pijí v průměru více rizikově, než ti, kteří jsou v jeho průměru nebo blíže jeho opačnému konci.

Měsíc na suchu ukáže, jak je na tom člověk s alkoholem

„Suchej únor je tu proto, abychom si na jeden měsíc dali od alkoholu odstup. Díky tomu máme možnost poznat, jak na tom s pitím vlastně jsme. Smyslem akce je naučit se konzumaci alkoholu vědomě regulovat a změnit zaběhané návyky,“ říká psycholog Martin Jára, ředitel Ligy otevřených mužů, která akci pořádá.

Suchej únor může podniknout každý. Stačí najít odhodlání přijmout neobvyklou výzvu. K akci je možné přihlásit se na facebooku nebo na www.suchejunor.cz. Letošní ročník také provází fundraisingová kampaň, v rámci které si mohou účastníci koupit např. vstupenky na „Suchou párty“ nebo soutěžit o titul „Sušák roku“. Vybrané prostředky poslouží pro realizaci kampaně v budoucích letech.

V roce 2017 se do akce Suchej únor zapojilo přes 5000 účastníků. „Hodně nás potěšil rostoucí zájem lidí mimo Prahu. Ze statistik víme, že velký zájem o kampaň projevují lidé např. v Jihomoravském kraji. Připojují se i lidé žijící na venkově. Nadměrná spotřeba alkoholu v ČR je zkrátka téma, které doslova hýbe celou společností,“ komentuje vývoj kampaně Martin Jára.