5. října 2018
Prohřátí a zpocení, následné ochlazení a pak příjemné okamžiky relaxace. Saunování má svá pravidla, ze všeho nejdůležitější je ale naslouchat vlastním pocitům. Jen tak naplno využijete skvělé účinky, které má na tělo i mysl.

Jak se připravit na svoji úplně první návštěvu sauny? Co je to Kneippův chodník a jak se v něm pohybovat? A proč je tak nutné zchladit se po saunování ledovou vodou? Na naše otázky odpovídá Pavel Sehnal, majitel Aquapalace Čestlice.

1. Co bychom určitě měli vědět před první návštěvou sauny?

Před každým vstupem do sauny je potřeba dodržovat základní hygienické návyky, aby se zabránilo šíření infekcí – důležité je důkladné osprchování, umytí se mýdlem a odstranění veškerých kosmetických přípravků z pokožky. Následuje důkladné usušení se, protože voda kůži ochlazuje, čímž se účinek sauny a pocení zpomaluje. Dalším pravidlem je pobyt v sauně bez plavek – pouze v ručníku nebo prostěradle. Velice důležité je zohlednit také vlastní tělesné zdraví. Saunování je vhodné pro osoby v dobré tělesné kondici, vyhýbat by se mu měli kardiaci, lidé trpící dýchacím obtížemi a nemocní s horečkou.

2. Jak často bychom měli saunu navštěvovat, aby se projevily její pozitivní účinky?

Příznivé účinky nejlépe pocítíte při pravidelném saunování minimálně jedenkrát týdně, protože imunita nabitá v sauně trvá právě sedm dní. Optimální je však návštěva sauny i 2x až 3x týdně. Klíčová je pravidelnost, a to po celý rok. Vhodné je, což většina lidí neví, navštěvovat saunu i během léta.

Embed from Getty Images

3. Jak dlouhý by měl být u začátečníka pobyt v sauně? (Kolik minut v ohřívárně, kolik cyklů saunování)?

Pobyt v sauně by měl být v případě saunových nováčků spíše krátký. S postupným přibýváním zkušeností by se měl člověk pokoušet o delší pobyt, ideálně v rozmezí 8–15 minut. Vždy je ale klíčové sledovat svůj tělesný stav a řídit se vlastními pocity. V případě zdravotních obtíží, které se mohou projevit pocitem závratě, pálením ušních boltců či špičky nosu, mravenčením či brněním prstů, je potřeba opatrně vstát a opustit saunu, a následně se pořádně osvěžit. Z hlediska počtu návštěv prohříváren během saunování je vhodné absolvovat, a to i pro začátečníka, 2 až 3 intervaly saunování. Ty vždy zahrnují prohřátí v sauně, následné intenzivní ochlazení pod sprchou, ledovým vědrem či v ochlazovacím bazénku a krátký odpočinek.

4. Proč je důležité ochladit se po pobytu v sauně studenou vodou?

Princip ochlazení je součást saunovacího procesu, při němž dochází ke zlepšení regenerace, krevního oběhu, prokrvení pokožky a zrychlení detoxikace organismu. Střídání teplot navíc posiluje celkovou obranyschopnost, čímž pomáhá bojovat proti chřipkovým onemocněním a nachlazení.

5. Může být skok do ochlazovacího bazénku pro rozpálené tělo nebezpečný?

Skok do ledové vody je pro tělo samozřejmě velký šok. Proto mu musí, a to i z hygienických důvodů, vždy předcházet studená sprcha. Zdravého člověka by ale neměl nijak ohrozit. Určitě by se mu však měli vyhnout kardiaci, osoby s vysokým krevním tlakem, s nedostatečnou funkcí ledvin, s komplikacemi v podobě zánětlivých stavů, osoby trpící varixy, horečnatými stavy, těhotné ženy, exematici a osoby s kožním onemocněním.

6. Proč je ve většině saun zakázán pobyt v plavkách?

Důvodem je především hygiena. Zároveň umělá vlákna plavek se mohou až příliš rozehřát a pálit tak na pokožce. Vzniknout poté může nepříjemné zapaření kůže nebo vyrážka.

Co je to saunový ceremoniál? Kdy jít raději do sauny a kdy do páry? Čtěte dál!