10. listopadu 2017
Účinky zeleného čaje byly známy od pradávna, jenže ve středověku byl nahrazen černým, který si získal větší oblibu. Zelený čaj ale zažívá novou vlnu popularity – naučte se ho pít i vy!

Proč zelený a ne černý?

Zelený čaj obsahuje kromě vitaminů a minerálů celou řadu zdraví prospěšných látek. Některé z nich se přímo podílejí na hubnutí tím, že startují metabolismus.

Japonské odborné studie uvádějí, že pokud člověk vypije denně 5 šálků kvalitního zeleného čaje, spálí 70–80 kalorií. Ale to není to nejdůležitější. Látky v čaji pomáhají tělu využívat tuk jako zdroj energie. Ten se tím pádem neukládá do zásoby. Snižuje se také tvorba ‚špatného‘ cholesterolu (LDL), naopak stoupá produkce ‚dobrého‘ cholesterolu (HDL).

Pokud si chcete zelený čaj uvařit, postupujte podle následujících pravidel

✔ Opatřete si raději sypaný než v sáčcích, připlaťte si za dobrou značku.
✔ Vařte z čerstvé studené vody (nikoliv už jednou převařené).
✔ Konvice ani šálky by neměly být kovo­vé. Používejte keramiku, sklo nebo porcelán pokojové teploty (nejlepší by však byly mírně nahřáté nádoby).
✔ Doporučené dávkování je jedna lžička sypké směsi na jeden střední šálek čaje.
✔ Sypaný čaj se zalévá vroucí vodou, sáčky o něco chladnější (cca 80 stupňů).

Embed from Getty Images

A jaké další zdraví prospěšné látky zelený čaj obsahuje?

Polyfenoly – Díky nim zelený čaj nabízí nezaměnitelnou, lehce svíravou chuť. Pomáhají jako prevence při srdečních onemocněních a rakovině.

Flavonoidy – Tyto rostlinné pigmenty mají antioxidační schopnosti, některé působí i protizánětlivě.

Taniny – Jedná se o skupinu jednoduchých fenolů, polyfenolů a flavonoidů. Působí proti průjmu a jiným žaludečním potížím, zlepšují také proces trávení. Zároveň mají zklidňující účinek na centrální nervovou soustavu.

Katechiny – Vědci přišli na to, že působí až stokrát víc antioxidačně než vitamin C nebo E! Jeden šálek zeleného čaje se tak směle vyrovná porci brokolice, špenátu nebo mrkve. Nejnovější studie navíc odhalily jeho významný podíl na zabránění tvorby rakovinových nádorů. Právě katechiny, které efektivně štěpí tuky, ‚mohou‘ za to, že člověk při pravidelném pití zeleného čaje hubne.

L-Teanin – Má pozitivní vliv na mozkovou činnost (proto je zelený čaj tolik oblíbený u studentů před zkouškami), má antistresové účinky a zlepšuje soustředění. Ale pozor. Snižuje krevní tlak, a proto je nutné dodržet správné dávkování. Rady odborníků se shodují na tom, že bezpečné jsou maximálně dva a půl litru. Kouzlo zeleného čaje spočívá v jeho zdánlivě protichůdných schopnostech – povzbuzuje, ale zároveň uvolňuje napětí. A tříslovina s odborným názvem epigalokatechingalát (EGCG) přímo omezuje vytváření tuku.

Embed from Getty Images