24. srpna 2018
Ženy často odkládají pravidelné cvičení kvůli menstruaci. Je v tomto období vhodné cvičit stejně jako v jiné dny? To, že se tělo snadněji vyčerpá a měly bychom spíše odpočívat, je v podstatě mýtus.

Cvičení pomáhá mírnit projevy PMS, bolestivé menstruace a má pozitivní vliv na psychiku ženy. Současně se však při fyzické aktivitě spolu s potem z těla vyplavují důležité látky – zejména hořčík, který je potřeba doplňovat, neboť při bolestivé menstruaci významně pomáhá.

Mnoho žen zažívá během menstruace nepříjemné symptomy, jako je nafouknuté břicho, křeče v podbřišku, bolesti svalů a kloubů a také náhlé změny nálady. Není tedy divu, že na větší fyzickou aktivitu často nemají ani pomyšlení. To, že by během „svých dní“ neměly dámy cvičit, je ovšem pouhý mýtus. Cvičení je v této době naopak velmi prospěšné. Jak konkrétně vám fyzická aktivita pomůže?

Endorfin zlepší náladu, rozprouděná krev uleví od křečí

Během cvičení se do našeho těla vyplavuje kromě jiných látek i hormon endorfin, kterému se přezdívá hormon štěstí. Ten reaguje s receptory v mozku, což následně vede ke zlepšení nálady a také to pomáhá tlumit naše vnímání bolesti.

„Náš mozek fyzickou aktivitu hodnotí jako stresovou záležitost, stresovou však v tom smyslu, že klade na naše tělo zvýšené nároky. Je to pozůstatek evolučního vývoje, protože v minulosti zvýšená fyzická aktivita signalizovala zápas či útěk před nebezpečím. Organismus si tedy vyvinul mechanismy, které nám v této situaci pomáhají – náš práh bolesti je zvýšený, takže sneseme víc. Zlepšení nálady pak souvisí s určitým zostřením mysli a též jako taková droga, aby naše psychika vydržela,“ vysvětluje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Bolesti spojené s menstruací fyzická aktivita tiší i díky rozproudění krve. Ta během cvičení rychleji cirkuluje v podbřišku a uvolňuje křeče.