12. března 2018
Jaro klepe na dveře a s ním i méně oblíbená jarní únava. Organismus je po měsících bez slunečních paprsků vyčerpaný a potřebuje „dobít baterky“. K tomu se často přidá nedostatek vitamínů, pohybu, boj s nachlazením nebo špatné stravovací návyky a nepříjemný problém je na světě. Jak mu předejít?

Buďte ke svému tělu ohleduplní a zvolte šetrnou přírodní cestu pro jeho regeneraci.

Objevte prastarou sílu bylin

Semena guarany neboli paulinie nápojné jsou stimulantem centrální nervové soustavy. Jejím největším kladem jsou povzbuzující účinky, užíváním produktů z guarany snížíte únavu a posílíte bdělost. Užívá se při nervovém vypětí, depresích i při rekonvalescenci po dlouhé nemoci.

Neméně účinnou rostlinou je ženšen pravý. Jinak též zvaný všehoj ženšenový působí komplexně na celý organismus. Pozitivně ovlivňuje oběhový systém a zvyšuje odolnost organismu proti stresovým situacím, jako je úzkost nebo tělesná únava, užívání ženšenu se u mužů také projevuje zkvalitněním sexuální funkce.

Stejné nebo ještě silnější pozitivní účinky než u ženšenu jsou u rozchodnice růžové. Posiluje obranyschopnost, stimuluje centrální nervovou soustavu a kardiovaskulární systém. Dlouhou dobu byla tak intenzivně sklízena, až byla v Česku téměř vyhubena. Nyní se vyskytuje jen velice vzácně a od roku 2012 je zařazena do skupiny kriticky ohrožených druhů.

Vyzkoušet můžete také účinný čaj na povzbuzení. Budete potřebovat 1 lžičku čaje maté (listy cesmíny paraguayské), 1 lžíci bezových květů a 3 dl vroucí vody. Přísady smícháme, pak je přelijeme vroucí vodou a vše necháme 10 minut louhovat. Poté přecedíme. Tento čaj se doporučuje popíjet během dopoledne i odpoledne (ale jen do 16 hodiny) po dobu 15 dní.

Životadárná kávová zrna

Káva je výborným antioxidantem (má dokonce vyšší procento antioxidantů než zelený čaj a některé druhy ovoce). Nejznámější látkou, kterou přijímáte konzumací kávy, je kofein, který působí v určitých oblastech mozku a vyvolává příjemný pocit spokojenosti a štěstí. Kofein dokáže v těle vyrovnávat přirozeně kolísající hladinu hormonu zvaného kortizol, který tělo produkuje v kůře nadledvin a je odpovědný za naši fyzickou a mentální aktivitu. „Je obecně známo, že kofein pomáhá udržet naši pozornost. Častokrát po kávě sáhneme, když se cítíme unavení a potřebujeme doplnit energii. Tělo zpracovává kortizol přednostně před kofeinem, a proto pokud je v těle hladina kortizolu na maximu, kofein tělem pouze projde bez jakýchkoli účinků,“ vysvětluje Petr Korbel, šéfbarista společnosti CrossCafe original.

Nejvyšší hladina hormonu je hned po probuzení a nejméně ho naopak máme večer před spaním. Drobné výkyvy je možné pozorovat i během dne. Káva jako životabudič by tedy měla přijít ve chvíli, kdy se jeho hladina snižuje. Ideální čas je tedy spíše dopoledne (mezi 9.–10. hodinou) než brzo ráno a pak během odpoledne (zhruba od půl druhé do pěti).

Nepostradatelný vitamín C

Vitamín C je základním pilířem pro správné fungování funkcí organismu. Nejen během zimy, ale i celý rok dbejte na jeho dostatečný přísun. Vysokou koncentraci vitamínu C naleznete v citrusových plodech, jablkách, brokolici, melounech, rajčatech, černém rybízu, medvědím česneku, červené paprice, nati řeřichy a mnoha dalších potravinách. Z cizokrajného ovoce s vyšším obsahem vitamínu C je možné uvést papáju, kiwi nebo mango.