8. prosince 2017
Také patříte k těm, kdo v létě pravidelně sportovali a běhali, ale teď s pohybem venku skončili kvůli horšímu počasí? Velká škoda - pohyb venku nám dodává potřebnou energii a navíc se při něm rychleji odbourávají nadbytečná kila!

Jistota došlapu

„Není důvod přestat s aktivním pohybem venku, i když teploty klesají a sluníčko se objeví jen zřídka. Jen je třeba nachystat si na pohyb v zimě správné vybavení a připravit na něj hlavně vlastní tělo,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který chce projektem Česko se hýbe zlepšit životní styl české populace.

Embed from Getty Images

„To, co lidi nejčastěji od běhání venku odradí, je kluzký povrch, vadí jim také, že se jim promáčejí boty. Proto radím běhat po okruzích, které dobře znáte, a opatřit si hned na začátku kvalitní běžecké boty s protiskluzovou podrážkou a goretexovou membránou, aby vás žádná mokrá tráva, kaluže nebo bahno neodradily. Mně osobně se osvědčilo běhat 4–5x v týdnu, samozřejmě s ohledem na počasí. Nízké teploty a intenzivní pocit chladu jsou také častým důvodem, proč se v zimě neodhodláte jít ven. Proto se vyplatí promyslet si předem dobře jednotlivé vrstvy oblečení. Pro běhání v přírodě v chladnějším počasí považuji za nejdůležitější první vrstvu, která odvádí pot od těla a současně hřeje. Nepodceňte ani vrchní bundu, která má chránit před větrem a deštěm (skvělý je třeba materiál soft shell). Jakmile teploty klesnou pod deset stupňů, přidejte i čelenku nebo čepici, protože nejvíce tepla uniká z těla hlavou, a také rukavice.“

A pozor – zapamatujte si pravidlo, že by vám mělo být vždy na prvním až druhém kilometru zima. Po této době se už tělo zahřeje. Je tedy vhodné adaptovat organismus na chladné podmínky a vydržet běžet první dva kilometry s pocitem chladu. To je důležité i pro odbourávání nadbytečných kilogramů – když totiž vydržíte na začátku běhu trošku chladu, snáz a rychleji hubnete.

Embed from Getty Images

Světlo na cestu

„Pokud chcete proběhat zimu, je lepší zvyknout si na častější a kratší běhy, než si dát v delším časovém intervalu dva patnáctikilometrové úseky, a pak se z toho dlouhou dobu vzpamatovávat. Důležité také je, aby měl člověk připravenou trasu a věděl, kde hrozí nějaké zádrhele… Velkou pozornost věnujte i osvětlení trasy. „Pokud nemůžete vyrazit běhat ve dne, najděte si večer dobře osvětlený okruh. Můžete přitom využít i čelovek a různých bodovek, které se připevňují na ruce, nohy či břicho… A samozřejmě jsou důležité i reflexní odrazky – čím více jich bude, tím lépe pro vaši bezpečnost,“ připomíná Jana Havrdová.

5 tipů pro vás

• Když přiběhnete domů, ještě se chvilku protáhněte. Až pak si dejte sprchu.
• Lepší více kratších běhů než jeden maraton…
• Pití na krátké trati není důležité, u delších ale na pitný režim nezapomínejte.
• Když se vám nechce běhat, aspoň se rychle projděte – ale přidejte jednu vrstvu oblečení.
• Správného běžce neodradí malý déšť ani sníh.