20. října 2017
Při výběru sportovní aktivity často podléháme tomu, co je módní, a zapomínáme na to, jací jsme a co nás baví. To je jeden z hlavních důvodů, proč také s pohybem brzy přestáváme a začínáme se vymlouvat. Přitom stačí zohlednit, jestli jsme cholerici či melancholici...
1 / 4

„Temperament, tedy to, zda jste flegmatik, cholerik, sangvinik a melancholik má vliv na to, jaký druh cvičení nebo stravy bude pro vás nejúčinnější. Tím, že si vyberete správně, zabráníte při dietě či celkové změně životního stylu možnému selhání,“ říká Mgr. Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.

Flegmatik

Ideální sport: Kruhový trénink

Vlastnosti: pasivní, pečlivý, přemýšlivý, mírumilovný, ovládající se, spolehlivý, vyrovnaný, klidný
Změny jsou pro flegmatika velmi složité. Už jen vrhnout se do pravidelného cvičení je pro něj velká výzva, kterou velmi dlouho zvažuje. Flegmatik je ale zároveň rozený vytrvalec. Vyrovnanost a klid ho nakonec většinou dovedou k individuálním sportům jako je kruhový trénink, Power Plate, posilování, apod.

Embed from Getty Images
Při kruhovém tréninku pod taktovkou odborníka není překážkou věk, ani váha nebo zdravotní stav. Trenérka na základě zdravotního stavu vytvoří jedinečný tréninkový plán, který zohlední zdravotní problémy a omezení, což je pro flegmatika doslova ráj na zemi. „Pokud máme za cíl zhubnout a zároveň zformovat postavu, je nejvhodnější variantou kruhový trénink. Spočívá ve střídání aerobních a anaerobních aktivit vždy v krátkém časovém intervalu. Čas na intenzivní provádění každého cviku je nejlépe 45 vteřin, následovat by měla 15vteřinová pauza na přípravu další série cviků. Celková doba cvičení by měla být nejméně 30 minut, aby tělo začalo spotřebovávat tuk a dalo impuls k budování svalů,“ doplňuje bližší informace trenérka a varuje: „Je potřeba vyhýbat se pouze chybám při cvičení. Ty mohou tělu uškodit a také obecně cvičení znepříjemnit až do té míry, že s tím raději praští. Jednou z těch nejčastějších je nedostatečné zahřátí svalů. Proto je vždy zásadně potřeba zahřát svaly a klouby na “provozní” teplotu, abyste předešli zranění a namožení a natažení svalů. Dobře pro to poslouží třeba svižná chůze na běhacím pásu nebo krosovém trenažeru a potom prokroužení všech kloubů na těle různými směry (mobilizace kloubů),“ vysvětluje odbornice.
Jídlo pro flegmatika: tento temperament může být citově závislý na některých druzích potravin. „Strava by proto měla být pestrá, barevná, vzrušující, vizuálně příjemná a různorodá s prostorem pro oblíbené potraviny. Týdenní stravování flegmatika by mělo být postaveno na oblíbených jídlech. Měl by mít i možnost zkoušet a hledat nové favority mezi zdravými a technologicky neupravenými potravinami,“ říká Ing Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

1 / 4