„Manžel nadává své ženě: „Tos neviděla tu značku nebezpečná zatáčka?“ „Viděla, a právě proto jsem jela radši rovně.“ Znáte to taky? Aby ne! Podobných vtipů útočících na ženské řidičské schopnosti existuje nespočet a slýcháme je dnes a denně.
Nic ale není tak černobílé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Dosud žádný uznávaný výzkum nepotvrdil, že bychom byly za volantem horší než naše mužské protějšky. Ba co víc, většinu vážných nehod dokonce způsobí právě muži. Jen zkrátka děláme jiné chyby než oni.
http://gty.im/135368193
Každé pohlaví má totiž za volantem své slabosti. Odborníci potvrzují, že jak ženy, tak muži mají svá řidičská specifika a každý z nich způsobuje častěji nehody za jiných okolností. Zamyslet bychom se tedy měli všichni. V následujícím článku vám ukážeme, na co by se měli zaměřit muži a na co ženy. A také to, že vystavit se dobrovolně stresu pomáhá!
Ženy ovládá stres, muže jejich ego
Jak už to tak bývá, příroda nám mluví téměř do všeho. Bohužel nejinak je tomu za volantem. Muži jsou od přírody soutěživí a neustále se mezi sebou poměřují. Z toho plyne také to, že jsou jako řidiči podstatně agresivnější než ženy. Na druhou stranu jsou také pohotovější, jejich řízení je výrazně techničtější, mají rychlejší úsudek, lépe reagují v krizových situacích a vládnou lepší prostorovou orientací.
Vše, co naše drahé polovičky mají, my ženy spíše postrádáme. Zato jezdíme bezpečněji, na rozdíl od mužů nemáme za volantem potřebu si nic dokazovat, jsme tolerantní a vše si dobře promýšlíme. Shrnuto, podtrženo, pánové se snaží za volantem honit ego a dámy jsou toho úplným opakem, řízení nás často stresuje a naším největším nepřítel není agresivita, ale zmatek.
To potvrzuje i známý dopravní psycholog Karel Havlík, který se tomuto tématu věnuje. Podle něj není silná kritika ze strany mužů na místě. Upozorňuje na to, že ve skutečnosti jsou ženy za volantem často mnohem lepší než muži. Je to právě nadhled, který ženám dává velkou výhodu. S nikým nepotřebují závodit a pokud je předjede horší auto, rozhodně si z toho většina z nich nic nedělá.
Zbavit se nešvarů při řízení a hlavně dávat pozor na cestu!
Tím, že se zaměříme na to, co nám nejde a v čem máme přirozený handicap, určitě můžeme své řidičské schopnosti zlepšit. Není to však jediné, co ohrožuje bezpečnou jízdu. Mnoho z nás má za volantem také nespočet zlozvyků, kterých je potřeba se zbavit co nejdříve!
„Bývalý přítel dělal obchodního zástupce a neustále vyřizoval nějaké telefony. Jednou se snad nestalo, abychom spolu jeli v autě a on s někým nevolal. Navíc si často zapomínal handsfree, a to jsme se pak vždycky šíleně pohádali,“ vzpomíná Jana S. z Prahy.
V tomto případě byl strach určitě na místě. Statistiky z roku 2017 ukazují, že žebříčku příčin dopravních nehod vévodí nepozornost při řízení. Je příčinou téměř každé páté nehody. Největší hrozbou je pak používání mobilu za volantem. 60 % řidičů používá mobil za volantem a téměř třetina z řidičů během jízdy smskuje či chatuje. Manipulace s mobilem může dokonce za každou 14. škodu z povinného ručení. Na alarmující stav se rozhodla upozornit aktuální kampaň Policie ČR, BESIPu a České kanceláře pojistitelů s názvem #nepozornostzabiji. Jejím cílem je změna chování řidičů, kteří by si měli uvědomit, že se během jízdy musí věnovat především řízení.
Kromě mobilu ale odvádí naši pozornost od řízení i celá řada dalších věcí. Za volant nepatří ani řešení stresových záležitostí a problémů, stejně jako cigareta nebo jídlo. Snídaně v autě cestou do práce bohužel není v dnešní uspěchané době nic výjimečného, ale pokud hledáte oříšky v rozkroku, opravdu se nemůžete plně věnovat řízení. A speciálně pro nás, ženy, platí, že se za volantem neupravujeme. Nikdy! A pokud to tak nutně potřebujeme, musíme si na to zastavit na bezpečném místě, kde nebudeme nikoho ohrožovat a nebudeme bránit plynulé dopravě.
Aktivní bezpečnost jako dobrý pomocník
Dodržování bezpečnosti je při jízdě v autě zásadní. Základem je samozřejmě zapínání bezpečnostních pásů nebo používání dětských autosedaček. Řidičské schopnosti se tím sice nezlepší, ale pomůže to zmírnit jejich následky. Co vám ale dnes už při řízení pomoci může, je vaše auto. Přesněji tedy systémy aktivní bezpečnosti neboli asistenční systémy. Jedná se o nejrůznější technické vlastnosti vozu, které pomáhají zabránit nebo předcházet dopravním nehodám. V novějších autech už je najdete celkem často, záleží ale samozřejmě také na výbavě.
„Pokud si v dnešní době kupujete nové auto, rozhodně se na prvky aktivní bezpečnosti zaměřte. Součástí výbavy kvalitních vozů jsou už dnes nejen kvalitní airbagy, ale i systémy aktivní bezpečnosti jako jsou systém pro předcházení kolizím s detekcí chodců, upozornění na dění za vozem či systém pro monitorování slepého úhlu,“ říká Jitka Jechová z českého zastoupení společnosti Toyota.
Pokud se chcete nechat inspirovat, zkuste nezávazně zajít do autosalonu, abyste si alespoň udělali dobrý přehled. Technologie za posledních let výrazně pokročily, a proto by možná neškodilo zvážit nákup nového, výrazně bezpečnějšího auta. Nové je samozřejmě nejlepší, v bazaru už nemáte takovou kontrolu nad historií vozu, ale pokud by i ojeté auto systémy aktivní bezpečnosti mělo, je to určitě lepší, než jezdit bez nich. To už samozřejmě záleží na vašich finančních možnostech.
Tváří v tvář smyku aneb vyrazte na brněnský Polygon
Nejlepší učitel je vždycky sám život. A v případě řízení to platí dvojnásob. Jenže, když už nějaká krizová situace přijde, kromě toho, že si z ní postupem času vezmeme ponaučení, může to také v danou chvíli stát zdraví nás nebo někoho jiného. Může jít o předjíždění nebo špatný odhad vzdálenosti mezi vozy, v zimě pak klasicky smyk při jízdě na ledové vozovce.
Jestli chcete za volantem získat potřebné sebevědomí a nacvičit si reakci v nebezpečných situacích, udělejte si výlet do Brna. V areálu Masarykova okruhu najdete nejmodernější tréninkové centrum bezpečné jízdy v Evropě, Polygon Brno. Postará se tam o vás tým profíků, kteří vás určitě nebudou šetřit a přesně to v závěru nejvíce oceníte. Nejlépe je přijet vlastním autem, které pak budete v denním provozu používat. Auto vám ale klidně mohou půjčit, jestli vlastní nemáte, nebo ho nechcete využít.
„Pokud má někdo obavy zúčastnit se kurzu sám, ideální je přijít s někým známým. Pokud se bavíme o celodenním tréninku, může to být i velmi zkušený řidič. Zajímavé je, že nejzkušenější řidiči patří do nejrizikovější skupiny, protože mají více zlozvyků a na silnicích (v riziku) tráví nejvíce času,“ říká Petr Boháč z týmu brněnského Polygonu. Zároveň i on upozorňuje na nepozornost za volantem: „V běžném provozu mají lidé největší potíže soustředit se na jízdu. Nepozornost, například obsluha mobilního telefonu, jídlo nebo líčení za volantem, ale i rozptylování spolujezdci je nejčastější příčinou kolizí. Dalším faktorem, který dělá řidičům často problémy, je dodržovat správnou odstupovou vzdálenost od vozu před námi. Takto nejčastěji vznikají drobné nehody, takzvané “ťukance”.
Že by ženy byly horší řidičky zároveň Boháč striktně odmítá: „To je právě ten všeobecný názor, kterému se bráníme. Máme zkušenosti z různých firem, u některých už převládají řidičky nad muži, jedním z nejrychlejších závodníků světa je žena… Dá se říct, že ženy mají větší pokoru za volantem, jsou si více vědomy rizika, a proto jezdí opatrněji. Což je výborný přístup, protože – bohužel na to často zapomínáme - auto může být zbraň. Denně do něj sedáme a ani si to neuvědomujeme, ale je třeba mít k němu zdravý respekt. Abychom to uzavřeli, nedá se říct, které pohlaví řídí obecně lépe, je to velice individuální člověk od člověka.“
Tak dámy, nalíčit doma, zapnout pásy a vzhůru na cestu. A hlavně opatrně!