12. ledna 2019
Naučte se vnímat své tělo a dopřejte mu přesně to, co potřebuje. Díky správně nastavenému jídelníčku a vhodně zvolené fyzické zátěži můžete mít zdravé a fit tělo, ať je vám 30, 40 nebo 50.

Je vám třicet a máte pocit, že vám metabolismus vyhlásil válku?

S věkem se začíná zpomalovat metabolismus. Dosažení třicítky však není jeho příčinou. „Bazální metabolismus si poškozujete sama tím, že skáčete z diety do diety, provádíte energetickou restrikci a vystavujete tělo stresu,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

„Kromě nevhodných diet je častou příčinou velmi málo pohybu, sedavé zaměstnání a celkově omezení tělesného pohybu, a to ještě bez dosažení maximálních tepových frekvencí,“ vysvětluje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová a dodává, že je potřeba vrátit do života každodenní pestrý pohyb a občas si v tréninku trochu „sáhnout na dno“. Nic se ale nesmí přehánět. Oba extrémy jsou špatné, i přetrénování může vést k negativním jevům na metabolismu, ale to už mluvíme o několikahodinových trénincích denně.

Pokud se vám metabolismus zpomalil, nesnažte se ho zrychlit nekoordinovanou a neřízenou dietou. „Jestliže není vaším cílem zhubnout, ale spíše si svou postavu udržet, nesnižujte příjem. Naopak, v případě velmi nízkého energetického příjmu může být nutné jej o něco navýšit. Zaměřte se na kvalitu výživy a přívod minerálních látek a vitamínů, protože podstatná část neschopnosti zrychlit metabolismus může souviset se špatným vstřebáním živin,“ říká Bartolomějová.

„Zvýšení energetického příjmu je někdy nutné i v dietním režimu. Nastavení celkového příjmu je však značně individuální. Chcete-li změnit svůj životní styl, je nejlepší cestou spolupráce s odborníkem na výživu,“ radí Bartolomějová. Logické je při snaze o získání lepší postavy doplnění o pohybovou aktivitu. „Ve věku kolem třiceti můžete zařazovat silový trénink v posilovně, aerobní aktivity (běh, jízda na kole) nebo chodit na kruhové tréninky, což je kombinace aerobních a posilovacích cviků,“ doporučuje Hollerová.

A co vás čeká po čtyřicítce? Čtěte dál!