5. října 2017
Proč ji jíst raději tepelně upravenou než syrovou? A proč bychom měli karotku vařit ve vodě s kypřícím práškem?

V tuzemské kuchyni se mrkev používá především do polévek, omáček nebo zeleninových směsí. Angličané dělají mrkvový pudink, Francouzi ji kandují a kvalitním mrkvovým koláčem nepohrdnou snad nikde na světě. Dá se tedy vařit, péct, smažit, glazovat, dusit nebo jíst syrová. „Mrkev se snažte využít dle své fantazie a nebojte se experimentovat. Můžete připravit různé druhy krémů, pyré, nádivky, sladkou pak doplňovat k dezertům,“ radí Jan Horký, kapitán Národního týmu Asociace kuchařů a cukrářů ČR.

Mrkev je jedna z mála zelenin, které jsou výživnější tepelně upravené. Silné buněčné stěny totiž neumožní tělu využít ze syrové mrkve větší množství dostupného beta-karotenu. Šetrnou tepelnou úpravou, jako je například rychlé orestování, neutrpí ani další antioxidanty. Mrkev servírujte s trochou oleje, který vstřebávání zdravých látek ještě podpoří.

Pokud jde o přípravu, je zcela na vás, zda mrkve oloupete anebo ne. Oloupaná je zpravidla chutnější, ale klidně ji lze důkladně očistit houbičkou a pracovat s mrkví celou. Vybrat si také můžete z několika barevných variant, kromě červené existuje žlutá nebo fialová. „Baby karotku zkuste povařit ve vodě s kypřícím práškem. Zůstane tak krásně oranžová a půjde lehce oloupat i bez škrabky,“ prozrazuje Horký. Pestrobarevná kolečka mrkve ozdobí talíře, kostičky zase saláty. Po uvaření fialová barva kořene pobledne, ale chcete-li ji zachovat, kousky mrkve rychle opražte při vysoké teplotě na trošce tuku.

V sezóně můžeme koupit čerstvou mrkev i se zelenou natí. Tu je však potřeba ihned odstranit, aby zbytečně mrkev nepřipravovala o živiny. „Mrkev vybírejte především podle vzhledu a sáhněte po tvrdších kouscích. Dejte si pozor, aby nebyla scvrklá, rozpraskaná ani nahnilá,“ radí Vojtěch Havránek ze společnosti Titbit.