9. října 2017
Většina z nás miluje sladké, což si uvědomíme nejčastěji ve chvíli, kdy se rozhodneme držet nějakou dietu. Ale co kdyby došlo na nejhorší a vy byste se musela s cukrem rozejít navždy? Jak velká tragédie by to pro vás byla?

Jak na to? Vezměte si k ruce papír a tužku a uvedený počet bodů zapište do sloupce A nebo B (podle následujícího vzoru). Nakonec sečtěte body ve sloupci A a body ve sloupci B. Výsledek získáte tak, že odečtete součet B od A, tedy A–B. A jdeme na to.

1. Je pro vás těžké odmítnout oblíbenou sladkost, když vám ji někdo nabídne?

Ano, nikdy nedokážu odolat (4 → A)
Většinou ano (3 → A)
Někdy (2 → A)
S tím mám málokdy problém (2 → B)

2. Když se někdy snažíte obejít bez sladkého, jak těžký je to boj?

K nepřežití – Nedokážu si život bez sladkostí představit, a když něco nesmím, o to víc po tom toužím (4 → A)
Těžký – Musela jsem svou touhu po ­cukru uspokojit něčím jiným, většinou cereáliemi nebo ovocem (3 → A)
Střídavě úspěšný – Někdy jsem byla schopna odolat, ale jindy to zkrátka ­nešlo a zhřešila jsem (2 → A)
Nic, co by se nedalo zvládnout – Musím se na to sice trochu soustředit, ale když něco chci, dokážu své touhy a chutě ovládnout (1 → B)
Snadný – Málokdy mě přepadne chuť na sladké, případně ji vždy dokážu zahnat (2 → B)

3. Cítíte se provinile, když mlsáte?

Ano (2 → A)
Ne (2 → B)

4. Máte alespoň jednu ze svých oblíbených sladkostí spojenou s pocitem štěstí a spokojenosti?

Ano (1 → A)
Ne (2 → B)

5. Když si rozbalíte tabulku čokolády, sníte ji hned celou?

Samozřejmě (5 → A)
Většinou (4 → A)
Jak kdy (3 → A)
Zřídka nebo nikdy (2 → B)

6. Stává se vám, že se najíte, ale už po hodině či dvou se cítíte velmi hladová a vaše energie je na nule?

Vždy nebo často (3 → A)
Někdy (2 → A)
Vzácně nebo nikdy (2 → B)

7. Saháte po sladkostech především, když jste ve stresu?

Většinou (3 → A)
Někdy (2 → A)
Vzácně nebo nikdy (2 → B)

8. Kolikrát denně se přistihnete, že máte chuť na sladké?

Více než 4x (3 → A)
3 až 4x (2 → A)
2 až 3x (1 →A)
Zřídka nebo nikdy (2 → B)

9. Saháte po sladkém především ­proto, abyste se vyhnula pocitům, jako jsou vztek, samota, smutek, ­bezmoc nebo nepochopení?

Vždy nebo často (3 → A)
Někdy (2 → A)
Zřídka nebo nikdy (2 → B)

10. Odměňujete se sladkostmi po nějakém těžkém úkolu nebo po sportovním výkonu s tím, že si to přece zasloužíte?

Dost často (3 → A)
Někdy (2 → A)
Málokdy nebo nikdy (2 → B)

11. Čím více si dopřáváte sladké, tím méně vás uspokojuje, ale zároveň cítíte, že se bez něj neobejdete?

Ano (2 → A)
Ne (2 → B)

Z výsledku textu dostanete odpověď, zda jste závislá na cukru:

● Záporné číslo
Váš vztah ke sladkému je buď bravurně vybalancovaný, nebo jste vůči sladkostem totálně imunní. V takovém případě vám můžeme jen gratulovat. A závidět. Přesto – nepřestávejte být obezřetná a hlídejte si množství skrytých cukrů, které se vám možná občas vloudí do jídelníčku, aniž byste to vůbec tušila.

● 0 – 10
Vám se docela daří touhy na sladké ovládat a mít hladinu cukru ve svém jídelníčku vyváženou a stále pod kontrolou. Rozhodně se cíleně vyhýbáte sladkostem, a když už vás opravdu honí mlsná, dokáže vás uspokojit zdravější varianta, jako je například sezonní ovoce. A co skryté cukry – také si je dokážete ohlídat?

● 11 – 20
Cukr a sladkosti patří mezi vaše oblíbené životabudiče a nejúčinnější energetické „nakopávače“. Váš vztah balancuje na hranici závislosti, kterou byste rozhodně měla dostat víc pod kontrolu. Rozhodnete-li se cukru vyhýbat, nebude to snadné, počítejte s výkyvy nálady. Brzy ale poznáte, že vám bude mnohem lépe.

● 20+
Představa, že sladké navždy zmizí z vašeho života, je pro vás nesnesitelná. Přiznejte si to – jste na cukru závislá. A to tak, že velmi. V záj­mu svého zdraví se proto pokuste sladké co nejvíc omezit. Začněte postupně. Vynechte třeba slazené ­nápoje, pak hutné dorty…
I malý úspěch bude ve ­vašem případě slušný!