29. července 2018
Jaká je správná míra pro denní pitný režim? Někdo má láhev vody neustále po ruce, jiný se nenapije za celý den. Jaká je zlatá střední cesta, kdy organismus ani nedehydrujeme, ani nadbytečně nezavodňujeme?

Množství příjmu tekutin se odvíjí od mnoha faktorů, jako je věk, pohlaví, váha, výška či fyzická aktivita. Jedním z nástrojů, jak získat orientační představu o množství tekutin, které máme organismu dodat, je, že člověk by na 10 kg své váhy měl vypít 0,3 litru. V létě, kdy se hodně potíme, bychom měli pít o něco více. Obecnější doporučení považují za adekvátní množství tekutin 1,6 až 2,7 litru denně. Argument, že člověk nemá žízeň, bychom neměli brát v úvahu, protože není směrodatný. Žízeň bývá už projevem dehydratace.

Embed from Getty Images

Proč pít?

Dehydratací snižujeme svoji výkonnost, můžeme se potýkat s bolestí hlavy, nesoustředěností a špatnou náladou. Absence tekutin působí i suchost kůže a minimum slin. To v důsledku může znamenat, že nám bude nepříjemně cítit z úst. Sliny mají totiž důležité antibakteriální účinky, a pokud je jich nedostatek, dáváme prostor pro růst bakterií, které způsobují nepříjemný zápach v dutině ústní.

Významným signálem dehydratace je tmavě žlutá barva moči. Nedostatek tekutin při fyzické zátěži může například i snížit krevní tlak. Pochopitelně se doporučuje si příjem tekutin při fyzickém výkonu rozložit a nepít naráz.

Co pít?

Největší podíl tekutin by měla tvořit čistá voda. Pitná voda z veřejných vodovodů má u nás velmi dobrou kvalitu, a tedy není nutné pít vodu balenou. Doplnit ji pro ozvláštnění můžeme slabě mineralizovanými minerálkami, ty by však měly tvořit maximálně pětinu denního pitného režimu. Na škodu nejsou ani ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

Čím zpestřit pitný režim?

Dalším nápojem, který nám může zpestřit pitný režim, je nápoj ze superfoods, a to Horchata de Chufa (např. od Parvati). Chufa jsou hlízky šáchoru jedlého, který je podobný lískovým oříškům a má oříškovou příchuť. Rozdrcené hlízky se rozmíchávají ve vodě, mléce, nebo jeho rostlinných variantách, ale některé recepty kombinují i ovocné šťávy. Chufa má vynikající nutriční hodnoty, je bohatá na vlákninu, protein a přírodní cukry. Naopak obsahuje málo sodíku a žádný cholesterol a lepek.