21. července 2018

Všechno je jen v hlavě

Důležité je porozumět, co se to s vámi vlastně děje. Všechno začne tím, že si v nějaké situaci připadáte ohrožená. A váš mozek zahlásí: „Bojuj, nebo uteč!“ Organismus se postaví do pozoru. Začne vám překotně tlouct srdce a rychleji dýcháte, aby se tkáně líp zásobovaly kyslíkem a tělo bleskově odstraňovalo škodliviny. Krev se vám přesouvá z míst, kde jí není tolik zapotřebí, do velkých svalů, které se vám budou hodit při souboji nebo úprku. Proto jste najednou bledá, máte studené ruce a můžete cítit mravenčení. Současně se potíte: Tím se zase vaše tělo ochlazuje a brání se přehřátí.

„Součástí úzkosti můžou být i pocity neskutečna, odcizené vnímání sebe a věcí kolem nebo pocit jako ve filmu, který souvisí s menším prokrvením mozku,“ popisuje ve své knize odborník. Nic z toho však není bezprostředně nebezpečné. Organismus se prostě jen chrání před domnělým nebezpečím. Jenže vy nechápete, co se to s vámi děje. Reakce vašeho těla vás totálně vyděsí – a zpanikaříte…

Od té chvíle už jste v podobné situaci pokaždé vystrašená. Můžete se tomu vůbec bránit i jinak než tím, že přestanete chodit na festivaly a koncerty a jezdit v době dopravní špičky autobusem? Jasně, účinkují antidepresiva a další léky. Odborníci však tvrdí, že pro zlepšení můžete něco udělat hlavně vy sama. V první řadě si uvědomte, že celý problém se odehrává ve vaší hlavě. Zeptejte se sama sebe: „Opravdu mi právě teď něco hrozí?“