8. září 2017
Šárka Rusnáková si povídala s jedním z nejúspěšnějších českých manažerů, mentorem a koučem Janem Mühlfeitem a lektorkou Kateřinou Novotnou o hledání a rozvíjení dětských talentů.
1 / 4

Nechce se mi věřit, že opravdu každý člověk má nějaký talent…

KN: Stoprocentně má, ale ne každý si ho uvědomuje.

JM: S talenty se člověk rodí, má je dány geneticky. Ale je potřeba je „zapnout“ – rozpoznat je a rozvíjet. Jinak hrozí, že se vytratí.

Sportovní nebo hudební nadání je vidět. Co ale empatie, kterou uvádíte jako jeden z talentů? Přijde mi trochu abstraktní…

JM: Vidíte! A nejbohatší žena na světě, Oprah Winfrey, jejíž roční výdělek je okolo 350 milionů dolarů, vyhrává právě empatií, díky níž je asi nejlepší moderátorkou na světě.

A právě empatii může člověk využít ve spoustě oborů. Kromě těch, kde se to přímo nabízí, tedy při práci s lidmi, klidně i v umění. Třeba houslista Jaroslav Svěcený má také tento talent, a díky němu se skvěle dokáže vcítit do publika.

Kolik druhů talentů vlastně existuje?

JM: Je jich celá řada, ale my v současné době pracujeme se zahraničními testy, kde je definovaný systém 34 oblastí talent u dospělých a deset základních dětských talentů – tam se například některé sdružují.

KN: U dospělých pak vyjde každému z těch 34 definovaných talentů vždy pět hlavních a u dětí se pracuje se třemi top talenty, které je nejvíce charakterizují. V současné době pod záštitou lékařské fakulty intenzivně spolupracujeme s jedním předním dětským psychologem a jeho týmem na vývoji vlastních testů.

Jaký nenápadný talent mohou mít naše děti?

KN: Základními oblastmi, které se dají rozlišit, jsou jednak takzvané lidské talenty, kam patří právě empatie, nebo například cit pro vztahy, starostlivost a péče o druhé či zodpovědnost.

Pak jsou také talenty realizační, ty se týkají dětí, které jsou akční a rády rozhodují. A dalšími schopnostmi mohou být například strategické talenty – ty mají děti, které dokážou vymyslet třeba nový způsob, jak se s něčím vypořádat nebo s kým se spojit, aby něco lépe fungovalo.

1 / 4