3. ledna 2018
Rozhodli jsme se tento rok skončit s plýtváním potravinami. A začneme tím, že budeme vařit hlavně ze sezonních surovin.

V Evropské unii se ročně vyhodí 90 milionů tun potravin. To je 180 kg na jednoho obyvatele za rok. Z toho 40 % představuje jídlo, které ­se vyhodí v domácnostech. A Češi jsou bohužel na čelních pozicích.

Staňte se proto spolu s námi antiplýtváky. Aby se vyhazování potravin snížilo, stačí více ctít sezonu a zpracovávat lokální potraviny, pokud možno beze zbytků. Plýtvání jídlem souvisí i s tím, jaký k němu máme vztah. Jestli ho vnímáme pouze jako palivo, nebo zda řešíme, co a proč jíme. Mnohdy by stačilo jen více plánovat a přemýšlet, co dáváme do nákupního košíku.

Suroviny v ročním období

Velké procento našeho jídelníčku by měla tvořit ­zelenina a ovoce. Vše buď čerstvě sklizené, nebo dobře uskladněné. Proto se hlavně v této oblasti ­musíme soustředit na takové produkty, které zrají v určitém období v našem okolí. Od jara máme k dispozici plno sezonní čerstvé křupavé mladé ­zeleniny. Ve vrcholném létě si můžeme dopřávat ­nekonečné množství sladkého ovoce a vyzrálé šťavnaté zeleniny v syrovém, čerstvém stavu. Podzim nám pak nabízí hojnost zemité kořenové zeleniny, která je pro nás nejlepší v teplé, hřejivé podobě. V období zimy se vitaminy můžeme zásobit díky kvašené zelenině, klíčkům a semenům, do nichž rostliny koncentrují svou sílu.
Rozum i tělo vám napovídá, co je pro vás dobré. Neshánějte se v lednu po jahodách, ale zapátrejte v naší tabulce, co zapracovat do teplého chutného pokrmu, který vám udělá dobře.

Leden

Ovoce: Hrušky, jablka, mandarinky, ­klementinky, grapefruity

Zelenina: Kysané zelí, bílé zelí, červená řepa, dýně, kadeřávek, růžičková ­kapusta, křen, mrkev, pastinák, ­celer, brambory

Bylinky & houby: Sušené bylinky, hlíva, Jidášovo ucho, šitaké, žampiony

Maso & ryby: Divočina (bažant, daňčí, divočák, srnčí, perlička), kohout, halibut, makrela, treska, kapr (ostatní ­volně lovené ryby v českých ­vodách jsou v zimě hájené)

Únor

Ovoce: Hrušky, jablka, mandarinky, ­klementinky, grapefruity

Zelenina: Bílé zelí, červená řepa, křen, ­kadeřávek, růžičková kapusta, ­mrkev, pastinák, celer, brambory

Bylinky & houby: Sušené bylinky, hlíva, Jidášovo ucho, šitaké, žampiony

Maso & ryby: Bažant, daňčí, divočák, srnčí, ­perlička, kohout, halibut, makrela, treska