1. září 2017
 | 
Foto: Shutterstock
Člověk by si myslel, že dýchat není žádná věda. Všichni to děláme a tak nějak nám to jde. Ovšem není dýchat jako dýchat. Jaké jsou nejčastější zlozvyky, které při dýchání nevědomky děláme? V čem nám škodí a čeho dosahujeme správným dýcháním?

Hrudní dýchání

Poměrně častým nesprávným dechový stereotypem, zejména u žen, je hrudní dýchání. Při nádechu se celý hrudní koš posouvá směrem k hlavě a spolu s ním se zvedají i ramena. „Horní hrudní dýchání je velmi plytké. Bránice se nedokáže opřít a naopak pracují šíjové, prsní a krční svaly. Pro tento způsob dýchání jsou typická předsunutá ramena i hlava, přetížené šíjové svaly, vyčnívající spodní žebra, propadlé břicho nad pupkem a bolesti hlavy a kříže,“ varuje Lenka Augustínová z fyzioterapeutického centra Kinisi.

Dýchání do pupku

Dalším nesprávným dechovým stereotypem, který se častěji projevuje u mužů, je dýchání do přední části břicha a pupku. Problémem je, že rozvoj žeber je minimální a nádech se nedostává do zadní části zad, ani do slabin. Svaly na zadní straně těla jsou přetížené a zkrácené. Časté jsou pak podle fyzioterapeutky Lenky Augustínové bolesti kříže, které mohou vystřelovat do zadku či dolních končetin.

Čtěte také: 5 důvodů, proč cvičit jógu

Jak by mělo správné dýchání vypadat?

Správné brániční dýchání přináší množství benefitů pro naše zdraví. Když se bránice při nádechu správně opře o vnitřní orgány, dochází k jejich mikromasáži a zlepšení prokrvení v oblasti vnitrobřišní dutiny. Zlepšuje se pohyblivost střev, což pomáhá jejich jednoduššímu vyprazdňování. Prokrvuje se také oblast malé pánve.