23. května 2018
Hot jóga je skvělé cvičení, které nabízí jogínům řadu výhod. Má ale i své stinné stránky? A pro koho je vlastně vhodná?

„Hot jóga neboli horká jóga je cvičení jógových pozic v místnosti vyhřáté na 38 až 42 °C, a co je důležité, není to jiný název pro bikram jógu,“ upřesňuje hned na úvod instruktorka hot jógy Pavla Křečanová z Domu Jógy v Praze.

„Bikram jóga má přesně dané pořadí a počet pozic, kdežto při cvičení hot jógy si lektor vede lekci výhradně podle sebe. Většina lektorů má svou vlastní, specifickou sestavu,“ říká Křečanová. V každém případě však platí, že každý styl jógy vyžaduje různé stupně fyzické schopnosti. Některé formy jógy jsou zaměřené na duchovní stránku, jiné kladnou důraz na dechová cvičení a jiné jsou zaměřené na samotný pohyb. „Nejlepší variantu pak představují takové styly jógy, kde jsou zkombinované všechny tři prvky. Co se týče hot jógy, je k ní přidán ještě další prvek – vyšší teplota, což nabízí zajímavou zkušenost a poznání vlastního těla,“ doplňuje zakladatelka a instruktorka jógy Věra Vojtěchová z Domu Jógy v Praze.

Embed from Getty Images

Cvičením jógy můžete zlepšit svůj imunitní systém

Jóga má blahodárné účinky na fyzické i duševní zdraví. Pravidelným cvičením klasické, dynamické či hot jógy navíc můžete zlepšit svůj imunitní systém – na tom se shodne většina instruktorů jógy. „Jóga dokáže snižovat hladinu stresu, zlepšit kostní zdraví, snížit bolesti v zádech, ulevit od depresí a snížit rizikové faktory pro srdeční onemocnění,“ vyjmenovává benefity cvičení jógy Křečanová.

Čtěte také: PILATES vs. JÓGA

Další benefity, které hot jóga nabízí

Krásnější pleť. Vyšší teplota napomáhá otevření pórů, díky čemuž se pleť čistí. Kromě toho pot je přírodní antibiotikum, které dokáže zničit kožní bakterie.
Lepší flexibilita. Správně nahřáté svalstvo umožňuje provádět cviky s větší intenzitou, bez bolestí svalů a s menším rizikem zranění.
Dobrá nálada. Hot jóga je ideální k zahnání chmur a dokonce i k léčení depresí. Hodina až hodina a půl hot jógy vás doslova nabije endorfiny.
Nalezení harmonie. Při hot józe se musíte mnohem intenzivněji soustředit na svůj dech a mnohem snáze se tak dostanete do harmonie s vlastním tělem i duší.

Kromě toho má hot jóga díky vyšší teplotě pozitivní vliv na prokrvení organismu. Pomáhá také při posílení imunity a prevenci proti virovým onemocněním. Zvyšuje kapacitu plic, posiluje srdeční činnosti a napomáhá přirozenému čištění organismu a pročištění lymfatického systému. V neposlední řadě upravuje metabolismus a napomáhá při snižování váhy.

Bude vás zajímat: Jóga jako elixír zdraví pro tělo i duši

Na co si dát při hot józe pozor

Dehydratace. Pobyt v příliš vyhřáté místnosti může vést k dehydrataci, což se projevuje sníženou potivostí, slabostí, nevolností, bolestí hlavy či dokonce pocity na omdlení. Tento problém se dá poměrně snadno vyřešit tím, že budete pít dostatečné množství čisté neperlivé vody. „Nejdůležitější je dodržovat pitný režim před lekcí, během lekce ani po ní už to nedoženete,“ zdůrazňuje Vojtěchová.
Rychlé vyčerpání. Většina z nás není zvyklá fungovat při vysokých teplotách, takže se může objevit určitá míra tepelné intolerance. „Je důležité hlídat se, zbytečně se nepřetěžovat, spíše si užívat duchovní stránku hot jógy. Jakmile začnete mít pocit malátnosti, vyčerpání nebo bolesti hlavy – odpočívejte a neváhejte oslovit instruktora jógy,“ upozorňuje Křečanová.
Riziko infekce. Jelikož se cvičení hot jógy odehrává v horku a vlhku, mohou se snadněji šířit infekce, i tomu jde však předcházet. „Navštěvujte pouze studia jógy, kde je na první pohled čisto. Při cvičení používejte vlastní ručníky a pokud možno i podložky,“ radí Vojtěchová.

Hot jóga není pro každého

Pokud se svěříte do rukou zkušeného instruktora jógy, budete naslouchat jeho pokynům i pokynům svého těla, snadno si na hot józe vypěstujete závislost a budete moct těžit z jejich benefitů. Přesto není hot jóga pro každého. „Hot józe by se měly vyhnout těhotné ženy. Příliš vhodná není hot jóga ani pro lidi, kteří trpí cukrovkou nebo hypermobilitou. Zcela byste na toto cvičení měli zapomenout, jestli vás trápí kardiovaskulární choroby nebo vysoký krevní tlak. Jestliže si nejste svým zdravotním stavem či kondicí jistí, zeptejte se na názor svého lékaře,“ uzavírá Křečanová.