Dana Hodanová, osobní terapeut ve Studio Danah (www.studiodanah.cz) odpovídá na naše otázky ohledně grafologie:
Většina lidí zaslechla už někdy pojem grafologie. Co si ale máme představit pod grafoterapií? V čem se liší? Jde snad ještě o pár kroků dál?
Grafoterapie na grafologii a její velmi rozsáhlé poznatky navazuje a využívá je. Písmo na Vás prozradí mnohé, naše postoje, to jací jsme, jaké strachy nás ovládají… Grafoterapie pracuje s cílenou změnou písma jakožto nástrojem pro cílenou změnu v životě. Postupnou a řízenou úpravou rukopisu se zbavíte potlačených emocí a zlozvyků, získáte duševní rovnováhu, sebedůvěru, naučíte se lépe komunikovat. Grafoterapie zahrnuje komplexní postup a pravidla, co měnit a co ne a v jakém pořadí. V podstatě nejsnadněji se mění emocionální vnímání, ale nelze ho změnit natrvalo. Naopak mnohem nesnadněji se mění reakce a chování, které ale lze změnit trvalo.
Grafoterapie předpokládá, že naučíme-li se psát určitým způsobem, mohou v našem životě nastat žádoucí změny. To zní skoro jako pohádka. Jak je možné, že to takhle funguje?
Jakékoli pohyby našeho těla, včetně psaní, řídí mozek. Platí to i obráceně - jakékoli pohyby, včetně písma, ovlivňují a utvářejí změny v našem mozku. Tím, že píšeme určité tahy písma, propojujeme mozková centra související s naším chováním.
Takže když celý život píšu nesprávně například písmenko „o“, zadělávám si tím na konkrétní problémy?
Ano. S každým jeho napsáním jen potvrzujete a upevňujete daný návyk, který písmenko zobrazuje. Například pokud píšu písmenko „o“ s “kličkou jako rybník“ znamená to, že mám z něčeho strach, obavu, že se uzavírám sama do sebe, stavím si zeď v komunikaci mezi sebou a ostatními lidmi. Každým takto napsaným „o“ si tento stav potvrzuji a zeď se zvyšuje a zpevňuje.
Z pohledu grafoterapie je tedy naprostý nesmysl, že se děti v první třídě učí psát podle nějaké předlohy. Nebo dokonce velmi škodlivý návyk. Je to tak?
Ne, není. Děti, a vůbec kdokoli, se musí naučit písmu jako takovému, které je stejné, protože jinak by se ztratila schopnost číst ho. Ale, i když všichni dostaneme v první třídě stejnou předlohu, tak naše písmo se mění a utváří se našimi zkušenostmi. Takže i naše chování se mění a utváří v souvislosti s naším písmem.