9. ledna 2019
Každý, kdo pravidelně cvičí jógu, popisuje výhody, které mu to přináší. A zdaleka nejde jen o protažení těla! Jóga zlepšuje zdravotní stav, uklidňuje mysl a prohlubuje empatii.

1. Lepší fyzička a mentální flexibilita

Pravidelným cvičením jógy můžete dosáhnout větší ohebnosti. „Čím efektivnější a přirozenější je náš pohyb, tím méně jsme unavení a díky tomu máme i podstatně více energie,“ říká zakladatelka center Domu Jógy a autorka knihy o józe pro seniory Věra Vojtěchová.

Díky józe mohou lidé získat i lepší mentální flexibilitu. „Asi každý, kdo dlouhodobě cvičí jógu, potvrdí, že dokáže lépe reagovat ve vypjatých chvílích a podívat na situaci z více úhlů pohledu. V praxi to znamená, že když se něco nevyvíjí podle našeho očekávání či plánu, naše mysl bude schopná lépe se přizpůsobit novým podmínkám. Tím zabrání zbytečnému vnitřnímu tlaku a nebude se tolik stresovat. Kromě toho bývají jogíni i empatičtější,“ vysvětluje zakladatelka a lektorka center jógy a zdravého životního stylu Domu Jógy Věra Vojtěchová

2. Zlepšení krevního tlaku

Pokud vás trápí vysoký krevní tlak, pravidelným cvičením jógy ho můžete úspěšně snížit. Potvrzuje to praktická lékařka MUDr. Pavla Myslíková z Lékařského domu Praha 7, podle které je hlavním důvodem to, že při józe dochází ke zvýšené fyzické aktivitě, snížení hmotnosti a člověk se naučí lépe pracovat se stresem a psychickým vypětím. „Pro cvičence jógy je typické rovněž to, že se začnou orientovat na zdravější životní styl. Přestanou kouřit, pít alkohol, omezí sůl. To všechno jsou základní opatření při léčbě vysokého krevního tlaku,“ říká MUDr. Myslíková.

Embed from Getty Images

3. Jógou proti depresi

Jóga je směsí tří složek – fyzického cvičení, relaxace a dechu. Každá z těchto složek má své opodstatnění. V případě deprese je hlavním pomocníkem dechové cvičení. „Pouhý dech, pomocí kterého si můžete lépe uvědomit a prožít přítomný okamžik, pomůže člověku v depresi pocítit úlevu. V kombinaci s fyzickým cvičením pak dochází ke zvýšené produkci serotoninu, snižuje se stres a napětí a v neposlední řadě se do člověka vlévá nová energie,“ popisuje účinky jógy Vojtěchová.

4. Lepší spánek

Embed from Getty Images

„Poruchy spánku způsobuje nejen nepohodlná matrace či obecně špatné podmínky pro spánek, ale celkový životní styl. Vysoké pracovní nasazení a každodenní starosti způsobují, že mysl má tendenci pracovat, i když se uložíte ke spánku,“ vysvětlujete Vojtěchová.

„Lidé s poruchami spánku také přikládají větší váhu stresovým událostem, kterými procházejí. Reagují na stres mnohem intenzivněji. Nedokážou se uvolnit, osvobodit svou mysl. S tím jim může pomoct cvičení jógy, opět zejména dechové a relaxační techniky,“ radí Vojtěchová. Podobně jako v případě deprese je i tady klíčem zejména dech. Dechová cvičení a uvolnění těla přispívají ke zlepšení kvality spánku.

5. Hormonální rovnováha

Cvičením jógy navrátíte své tělo do rovnováhy, a to včetně endokrinního systému, jehož úkolem je vylučování tělesných hormonů.

Hormonální jógová terapie je oblíbená zejména u žen. Pomáhá ženám, které mají problémy s otěhotněním, trápí je bolestivá menstruace, nebo vaginální infekce. Po šestinedělí může cvičení hormonální jógy podpořit laktaci a eliminovat psychické i emocionální výkyvy. Prospěšný je tento druh jógy také pro ženy v menopauze. Například pomáhá odstraňovat návaly či noční pocení. Příznivé výsledky jsou u žen s cystami nebo myomy,“ říká Vojtěchová.

„Hormonální jóga toho ale umí podstatně více. Revitalizuje a omlazuje organismus, takže ve skutečnosti je vhodná i pro muže (nejen v andropauze),“ uzavírá Vojtěchová.