24. srpna 2017
Italskou kuchyni zbožňuje celý svět. Mezi nejoblíbenější pokrmy patří pizza, těstoviny nebo křupavá rozpečená bagetka. Je italský jídelníček zdravý?

„Slavné italské těstoviny sami Italové nejedí ve velkých porcích. Buď jim předchází předkrmy v podobě oliv, kvalitních salámů nebo tenké plátky bagetky potřené směsí z olivového oleje, česneku a pokrájených rajčat, anebo zastávají podobnou funkci jako v Česku polévka, kdy po malé porci těstovin následuje talíř s masem, i rybím, a rozmanitou zeleninou, grilovanými houbami nebo bruschettou,“ popisuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Podle nutriční specialistky Italové dbají na kvalitu surovin. Nevadí jim připlatit si za prověřené produkty a jídlu věnují hodně času. Potrpí si také na potravinovou soběstačnost a k dováženým produktům přistupují s nedůvěrou. Znají původ svého jídla a navíc vědí, jak jej připravit, aby maximalizovali chuť a nutriční hodnotu.

Stolování Italů spočívá v malých porcích a mnoha chodech. Není tomu tak vždy, ale na oslavách nebo při nedělních obědech jsou zvykem až čtyři chody (předkrm, primo – polévka, těstoviny nebo rýže, secondo – maso a ryba, contorno – zelenina, dolci – sladká tečka).

„Italové málokdy mezi hlavními jídly svačí, když ano, dávají si převážně dobré espresso a ovoce. Většinu jídel uzavírá talíř s kousky sýra, ořechy nebo ovocem – broskvemi, švestkami, hrozny, hruškami, meruňkami, fíky nebo třešněmi. Dorty a další sladkosti jsou vyhrazeny pro zvláštní příležitosti a svátky,“ upřesňuje Monika Bartolomějová.

Slavná pizza se podle Bartolomějové v Itálii konzumuje hlavně při víkendových setkáních s přáteli. Tenké těsto je obloženo pouze sýrem a zeleninou, takže obsahuje potřebné živiny i vlákninu. Její energetická hodnota však nedosahuje takových rozměrů jako v Česku oblíbené napodobeniny pizzy s kečupem.

Která italská jídla ladí se zásadami zdravého stravování?

Nemůžete šlápnout vedle. Těstoviny s hutnými omáčkami, jak je připravují lidé napříč světadíly, nejsou v Itálii tolik běžné. Mnohem častěji narazíte na zdravější varianty založené „pouze“ na olivovém oleji, bazalce, spoustě zeleniny a malém množství masa. V Itálii také naleznete nejlepší lokální rajčata a buvolí mozarellu.

Zkuste například:

• spaghetti aglio, olio e peperoncino
• salát Caprese – sýr mozarella, rajčata, lístky bazalky, olivový olej
• těstoviny s bazalkovým pestem
• jakékoli mořské plody se zeleninou

S trochou nadsázky je možné říct, že nejoblíbenějším sportem Italů jsou procházky po přímořských kolonádách a centrech měst, často spojené s večerním nakupováním (obchody mívají v letní sezoně otevřeno i v noci).

Čtěte také: Dovolená ve zdravém stylu – 1. díl, Řecko

„Snad ve všech italských letoviscích kolem jezer a moře si můžete vypůjčit kolo a objevovat památky v okolí. Výborná je také pěší turistika a plachtění. A samozřejmě se nabízí plavání, kterým spálíte díky odporu vody tak třikrát více energie než pohybem na suchu, pokud však chcete hubnout, snažte se plavat aktivně a minimálně 30 minut, ideálně ve vodě s teplotou nad 28 stupňů,“ uvádí trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.