6. dubna 2018
Pocity euforie, kdy je vám tak krásně, že se chcete vznést, se nedostaví hned při prvním vyběhnutí. Ani při druhém. Ty si musíte zasloužit. Vyběhat. bude vás to stát hodně kilometrů, ale rozhodně to stojí za to.

Abych přiblížila krásu běhu i člověku, který běhal napos­ledy na základní škole a nyní váhavě přešlapuje v teniskách před dveřmi a zvažuje, zda se připojit k tisícovkám běžců, kteří postupně zaplavují Českou republiku, musím začít od konce. Od chvíle, kdy po dlouhé sprše natíráte příjemně znavené tělo relaxačním olejem. Po běhu se cítíte o pár kilo lehčí, o pár let mladší a díky závěrečnému protažení i o pár centimetrů vyšší. Byla by lež tvrdit, že vám to při běhu bude bůhvíjak slušet. Ale jakmile ze sebe spláchnete pot a únavu a podíváte se na sebe do zrcadla, okamžitě si všimnete zdravě rozzářené pleti a ­jiskřiček v očích.

Jsou lidi, pro které je běh intimní záležitost. Nechtějí být rušeni a nesnesli by, aby je při běhu kdokoli doprovázel. Ta­koví osamělí běžci musejí být vybaveni notnou dávkou odhod­lání a sebekázně. Nejspíš také za sebou mají pár hodin s trenérem, protože ač většina z nás umí běhat zhruba od dvou let, správnou techniku běhu ovládá málokdo – a špatný běh pro tělo rozhodně prospěšný není, spíš právě naopak. A pak jsou tací, pro něž je největším motorem a motivací běh v partě, spojený s povídáním i legrací. Obojí zažijete ­třeba v běžeckých kurzech pro ženy Jdu běhat. Co se na tréninku dozvíte a proč byste ho měla vyzkoušet?

Hlavně se nikam nežeň!

Zkušení běžci i trenéři se shodují: zpočátku běhejte pomalu! Nejdřív je třeba vybudovat vytrvalostní základ a na něm pak stavět rychlost.

„Lidé mají často pocit, že když se na tréninku totálně nezničí, nebyl úspěšný. Přesvědčit začáteč­níka o tom, že čím pomaleji běhá, tím víc pro své tělo dělá, bývá těžké,“ směje se trenérka Eva Beránková (jdubehat.cz). Není-li totiž tělo metabolicky připravené na velkou zátěž, spotřebuje momentální zásobu cukrů a vy brzy odpadnete únavou. A především nenaučíte tělo brát energii z tuků. Nebudete se nikam posouvat a logicky nebudete ani hubnout.
Další věcí, kterou není radno podcenit, je technika běhu. Tu vás zkušený trenér naučí během několika lekcí. „Trpím, když vidím, jak lidé běhají špatně. Sta­čilo by málo a mohli by se obrovsky zlepšit! Špatným během si člověk spíš škodí. A nejde jen o došlap, ale i o práci paží a ­celého těla,“ ­vysvětluje trenérka.

Je vhodné si při běhu povídat? Používat sporttestery a sportovní hodinky? A máme se po večerním běhu najíst? To vše se dočtete v článku v aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji.