26. října 2017
Statické pozice, pomalé pohyby a sestavy, které rozhýbávají energii čchi v těle a dodávají ji tam, kde je potřeba. To je čchi-kung, jeden z nástrojů tradiční čínské medicíny, který vám vrátí zdraví, podpoří psychické i fyzické uvolnění a zklidní mysl.

Název cvičení čchi-kung (píše se také qigong nebo chi gong, ve všech případech se čte čikung) znamená v podstatě „umění práce s energií“. Používá se v rámci tradiční čínské medicíny k léčení, ale především v prevenci nejrůznějších chorob. Podobně jako čínské bojové umění taiči pracuje s vnitřní životní energií čchi; na rozdíl od taiči je však čchi-kung jednodušší, pro Evropany pochopitelnější a více zdůrazňuje zdravotní aspekt.

Hlavu vzhůru

Z první lekce si odnesete jeden výrazný poznatek – čchi-kung je velmi pomalé cvičení, při němž se na první pohled nic moc neděje. V 21. století přece ve všem potřebujeme tempo, rychlost, výkon! A v tom to je – nepotřebujeme.
Základem čchi-kungu je už samotný správný postoj, při kterém postupně uvolníte kolena, pánev, hýždě, bedra a horní polovinu těla. Veškeré pohyby jsou pomalé, uvolněné, často spojené s meditací. Nutné je patřičné držení těla. Protože jak většina z nás dnes chodí? V mírném předklonu, jako bychom v neustálém spěchu chtěli předběhnout sami sebe, s kulatými zády, shrbenými rameny, staženým hrudníkem, předsunutou hlavou. Čchi-kung vás uvolní, rozhýbá, narovná. Ale pozor, nebude to hned. Když si špatným pohybovým stereotypem a soustavným stresem po několik let vytváříme blok, nezbavíme se ho ze dne na den. Chce to trpělivost. Ale i té vás čchi-kung naučí.

Vycvičte si dlouhověkost

„Čchi-kung příznivě působí proti stresu, bolestem zad a krční páteře, proti migrénám a únavě,“ vysvětluje cvičitelka Petra Cempírková. Pohybuje se tak elegantně a ladně a hovoří tak klidným hlasem, že není důvod jí nevěřit, že čchi-kung zvyšuje emoční a duševní stabilitu. Srovná nerovnováhu, se kterou se ženy často setkávají, jako je horká hlava v kombinaci se studenými chodidly. Zlepšuje zažívání, dýchání, prokrvení těla a orgánů. A podporuje imunitu – v souvislosti s tím, jak se zharmonizuje tok energie, se tělo snáze brání škodlivým vlivům virů a bakterií. I proto se čchi-kungu říká cvičení dlouhověkosti.

A teď chvíli klid!

Pořád nad něčím přemýšlíme, něco řešíme, organizujeme. „Veškerá energie je tak nastoupaná v hlavě, ztrácíme spojení se zemí. Čchi-kung dokáže energii zharmonizovat tak, aby byl její poměr ve všech částech těla vyvážený. Propojuje všechny složky do jedné – fyzické tělo, energii, která v něm proudí, mysl, ducha i dech, který nás udržuje v přítomnosti,“ vysvětluje Petra Cempírková. A přesně o to jde – soustředit se při cvičení jen a jen na sebe, nechat mysl na chvíli oddychnout a nedovolit, aby řešila sto věcí najednou.