5. března 2018
Ačkoliv je bezlepková dieta primárně určena pro celiaky, nabírá stále více na popularitě u lidí, kteří nemocní nejsou. Je vyloučení lepku v obecném měřítku dobré, nebo špatné? Kolik ho mohu zkonzumovat? Budu na bezlepkové dietě zdravější? Budu se cítit lépe?

Nebezpečný hon za štíhlým tělem

Vyloučení lepku má dvě zásadní úskalí. Prvním z nich je, že v případě, že trpíte zažívacími potížemi, ale nebyla vám diagnostikována celiakie (autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku neboli glutenu), vyloučení lepku ze stravy neřeší skutečnou příčinu potíží. Druhé úskalí spočívá v tom, že pokud jste vyšetření na celiakii ještě neabsolvovali, ale zároveň jste ze své stravy lepek již vyloučili, následná diagnóza tím bude značně ztížena. Zažívací potíže však nejsou jediným důvodem, proč lidé přestanou jíst potraviny obsahující lepek.

Někteří lidé přecházejí na bezlepkovou dietu, aby zhubli, jiní mají pocit, že mají díky ní mnohem více energie a lepší pleť. Tuto zkušenost potvrzuje i hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová: „Podle zastánců bezlepkové stravy jim po vynechání lepku přibyla energie, kterou tělo dosud využívalo na náročné trávení lepku, zbavili se nadýmání a shodili přebytečná kila. Velmi často se k projevům spojeným s trávením přidává také zlepšení stavu pleti a pokožky. Pro zdravého člověka však bezlepková strava není nutná.“

Embed from Getty Images

Pozor na ubývající kalorie i peníze

Ačkoliv se v České republice množství zajímavých a nutričně bohatých bezlepkových potravin postupně rozšiřuje, asi každý celiak potvrdí, že mu jeho nemoc značně zkomplikovala život. „S bezlepkovou dietou jsou spojena negativa v podobě vyšší ceny a stráveného času u regálů v obchodech či omezení v restauracích – zdaleka ne všechny jsou připraveny na bezlepkové strávníky,“ dodává nutriční specialistka.

Co z toho vyplývá?

1. Bezlepková strava negarantuje, že budete zdravější, budete mít více energie nebo se vám zázračně zlepší pleť. Bezlepková strava nemá zásadní vliv ani na sportovní výkony, ačkoliv je u řady sportovců populární. Chcete-li se cítit dobře, sportujte a věnujte pozornost svému jídelníčku, ale nenechte se ovlivňovat aktuálními trendy. Zaměřte se na základní nutriční složky – bílkoviny, sacharidy, tuky a vlákninu. Pokud se věnujete sportu opravdu aktivně, dbejte na dostatek bílkovin. „Kvalitní bílkoviny jsou nejen stavebními kameny pro svaly. Aktivní svalová hmota potřebuje energii a ta pro změnu pomáhá rychlejšímu metabolismu,“ upřesňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Kateřina Hollerová.

2. Bezlepková dieta není pro zdravého člověka nutností, zvlášť v případě, kdy je jeho cílem zhubnout. Obecně platí, že před zahájením bezlepkové, ale i jakékoliv jiné diety je na místě konzultace s odborníkem. Nutriční specialista sestaví plán s přihlédnutím na vaše osobní potřeby. V případě zdravotních potíže je obvykle nezbytná lékařská diagnóza.

Embed from Getty Images