11. března 2019
S prvním sluníčkem a stoupajícími teplotami přichází i spoustu nových plánů. Jen energie je realizovat jako by se někam vytratila. Právě nyní přijdou vhod tipy odborníků, kteří mají ke zdravému životnímu stylu rozhodně blízko.

1. Dopřejte si světlo a čerstvý vzduch

„Mě na jaře vždycky nakopne sluníčko, zelená všude kolem v přírodě, ale i to, že si můžu do stravy přidávat čerstvé bylinky, klíčky. Trvale mne drží na nohách běhání za každého počasí a nekončící snaha mít kolem sebe i v sobě pohodu a klid.

A pokud se zima drží zuby nehty, tak doma zapálíme svíčky, dáme si dobré víno nebo čaj a zalezeme si ke knížce nebo pěknému filmu,“ radí Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Jestliže si podle Jany chcete dopřát životní restart, doporučuje vydat se na některý z kurzů, který pořádá Škola fitness profesionálů Fisaf.cz – po něm totiž nejenže začnete žít zdravě, ale možná se dokonce vydáte na dráhu profesionální trenérky nebo instruktorky!

Embed from Getty Images

2. Naplánujte si alespoň dva dny ve wellness

„Mě rozhodně nejvíc nakopne aspoň dvoudenní pobyt ve wellness – trochu cvičení, masáže, sauna, pára, kvalitní odpočinek a dostatek spánku. Pak taky ranní běh – konečně zase v přírodě, místo po běžeckém pásu v místnosti. A samozřejmě ideálně v klidu, v lese, bez jakýchkoli okolních rušivých elementů,“ doporučuje Kristýna Přibylová, zakladatelka profesionálních dětských tělocvičen Monkey´s Gym.

Pokud pro sebe celý víkend nenajdete, Kristýna doporučuje svěřit děti do péče zkušených instruktorů, nechat je, ať se hezky pobaví při cvičení, a vy si zatím dopřejete třeba návštěvu salonu krásy, manikúry nebo nákup nového jarního kabátku. Trochu klidu pro sebe vám zajistí právě tělocvičny Monkey´s Gym, které najdete v Praze například v Galerii Harfa nebo v Obchodním centru Šestka.

3. Vyrazte do probouzející se přírody

„U mě se nedá o nějakém restartu vůbec mluvit. Já byl nejspíš v minulém životě Seveřan, protože miluju sníh a led, a dokonce mi dělá vysloveně dobře i takové to ponuré sychravé podzimní počasí s přízemními mrazíky a mlhami.

Embed from Getty Images

Ale na druhou stranu mám hrozně rád ten pocit, když vyrazím v předjaří do přírody a pozoruji první nesmělé známky probouzející se přírody. A to je vlastně asi důvod, proč u mě k řízenému restartu nemusí docházet. Prostě se tak nějak přeladím na nový režim s tím, jak se mění nálada v přírodě. A to je vlastně moje rada – choďte ven, nasávejte okolní atmosféru, pozorujte detaily a radujte se z toho nikdy nekončícího přírodního koloběhu,“ říká Vít Hruška, outdoorový specialista z e-shopu www.4camping.cz, zaměřeného na outdoorové sporty a turistiku.

Podle Víta Hrušky vám správná výbava (ať už se jedná o oblečení, boty, batohy, nebo třebas i nejrůznější technické vychytávky) nejen zpříjemní pobyt venku, ale rozhodně vám přidá i na dobré náladě a chuti vyrážet do přírody co nejčastěji.

4. Prozářete si jaro květinami i drahokamy

„Pro mne je na jaře nejvíc nakopávací, když vyjedu v dubnu na výlet do Alp na skialpy, kde už svítí silné jarní slunce a kde ještě všude leží sníh, který jiskří jako diamanty,“ říká zlatník Marek Odstrčil, který se svou ženou Ester Engelovou vytváří originální šperky pod značkou Esterstyl.

Ester k tomu dodává: „Na sklonku zimy (kterou miluji), kdy chodíme po horách na sněžnicích, mě pak nejvíce naladí na jaro pohled do květinářství, kde už se prodávají jarní tulipány, narcisy a hyacinty. Tyto nádherné barvy mi připomínají pastelové odstíny safírů, které se těží na Madagaskaru. To ve mně vyvolává novou energii a těšení se na jaro. A taky mi to dodává spoustu nápadů pro tvorbu našich šperků, v nichž nyní převažují krásně jarní safíry zářící duhovými barvami.“

5. Pište a odškrtávejte si splněné sny a plány

„Každému dělá radost něco jiného. Někdo má rád dlouhé těšení, někdo upřednostňuje nápad rychle převést do realizace, někdo má rád zážitkové překvapení, někomu udělá radost zakoupení nového kousku hadříku …

Mně se ale poslední dobou osvědčila jedna činnost. Potvrdila jsem si, že slova mají sílu. Nezdá se to, ale mají. A napsaná slova obzvlášť. Takže mě určitě na jaře pomůže odškrtávání a plnění mých snů a plánů, které jsou už teď zapsané v kalendáři v měsíci březnu,“ říká Štěpánka Štrougalová, zakladatelka plaveckého centra Baby Club Juklík, které je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání. Juklík vám navíc umožní partnerský restart – pořádá totiž pravidelné pyžamkové párty, kdy sem dítě odevzdáte na zábavný den a noc, a vy si dopřejete vše, po čem už dlouho toužíte…

6. Rozmazlete pleť vyčerpanou zimním obdobím

„Po zimě může pociťovat jarní únavu i naše pleť, která bývá často dehydratovaná a chybí jí potřebné živiny. Proto jsem si zvykla dopřát si hned zjara rozmazlovací péči v podobě Vitalizačního krému Essenté a hlavně Therapy krému na noc pro rozjasnění pleti, který obsahuje speciální lamelární vodní gel, díky němuž se AHA kyseliny uvolňují do pleti postupně po dobu 10 hodin.

Výsledkem je vyhlazená a viditelně rozjasněná pleť. Pokud tuto péči ještě podpoříte intenzivním zpevňujícím boosterem kolem rtů a očí, vkročíte do jara s příjemným pocitem z mladistvé a odpočatě vyhlížející pleti,“ doporučuje Denisa Jasinská, zakladatelka české kosmetické značky Essenté.

7. Dopřejte tělu pravidelnou dávku vitamínů

Embed from Getty Images

„Jedním z nejlepších způsobů, jak dostat tělo po zimě do kondice, je dopřát mu pravidelné dávky vitamínů a pohybu. Skvěle se pro tento účel hodí například smoothies – čerstvé ovocné a zeleninové koktejly.

Samotná jejich výroba není nic obtížného: vezmete ovoce nebo zeleninu, zkrátka, co máte k dispozici, a mixujete. Kombinace surovin záleží zcela na vašich chutích. Některé suroviny k sobě samozřejmě ladí více, podporují vzájemně svoji chuť, některé stačí přidat jen v malém množství, u některých by vás ani nenapadlo, že se dají mixovat a vypít,“ doporučuje Josef Tydlačka, šéfkuchař Spa hotelu Lanterna, a rovnou přidává jeden lahodný restart nápoj:

Smoothie pro posílení imunity

Suroviny na 4 dcl – pro 2 osoby: 2 dcl 100% jablkového džusu, 1 oloupaný banán, 1 menší syrová oloupaná červená řepa, 1 mrkev, 1 zelené jablko, 100 g mražených malin, 1 polévková lžíce chia semínek, 1 dcl vody nebo hrst ledu
Postup: Všechny suroviny vložte do mixéru a společně rozmixujte.
Tip: Smoothie nejlépe chutná vychlazené, proto je ideální alespoň jednu surovinu použít zmrazenou – v tomto případě jsou to maliny.