14. listopadu 2018
Právě na podzim a v zimě potřebuje naše tělo doplnit energii, vitamíny a posílit imunitu. Ideálními zdrojem jsou aktuální sezonní potraviny – jsou čerstvě sklizené, obsahují velké množství živin, jsou relativně levné a hlavně zahřívají!

1. JABLKA

Třebaže exotické ovoce je v chladných dnech lákavé, vsaďte na klasiku. Přece jen tropické ovoce muselo být řádně ošetřeno a „nadopováno“, aby vydrželo až k vám na talíř. „Jablka obsahují velké množství minerálních prvků, vitamínů, ale i enzymů, které jsou prospěšné pro trávení. Jablko je zároveň osvědčený antioxidant,“ říká Mgr. Alena Balíková Přídová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

2. RAKYTNÍK

Je bohatý na vitamín C, A, P, E a K, obsahuje množství minerálu a antioxidantů. Čaj z rakytníku posilní imunitu, ale doplní i pitný režim.

3. DÝNĚ & SPOL.

Vyzkoušejte klasickou dýňovou polévku, ale nebojte se ani dezertů, příloh k masům nebo zavařenin.
Cuketa a patizon jsou další typicky podzimní plodiny, z nichž lze uvařit polévku na zahřátí.

4. ZÁZVOR

S příchodem chladných dnů je zázvor prostě ověřený lék. Nejbližší je nám asi v čaji, ale pokud patříte mezi vyznavače smoothie, na podzim určitě zařaďte recepty právě s ním. Chutné kombinace jsou například s banánem, medem a limetkou. Přidat ho můžete i do různých pomazánek.

5. HROZNOVÉ VÍNO

Je neoddělitelnou součástí středomořské kultury a především jídelníčku lidí žijících ve Středomoří. Možná i díky vínu se lidé na jihu těší dlouhému věku a vitálnímu stáří. Důvodu k jeho konzumaci je hned několik. „Má regenerační a antioxidační účinky, především díky resvaratrolu ve slupce. Zároveň je bohaté na vlákninu, tudíž pozitivně působí na zažívání. Díky kyselině hroznové čistí močové cesty a ledviny. Zuby, kosti, nehty, vlasy posílí křemík. Hroznové víno je jednoduše energetickým mixem pro celé tělo. Zároveň je ale velmi sladké, proto si ho v rámci redukce váhy dopřávejte sporadicky,“ vysvětluje Alena Balíková Přídová.

6. OVOCE A SEMÍNKA

Když vás bude honit mlsná, dejte si sezonní ovoce, třeba sušené švestky nebo meruňky. Ideální jsou i nejrůznější semínka. Ty můžete „zobat“ místo chipsů. Zpravidla mají vysoký obsah bílkovin a tuků, ale také vlákniny, vitaminů, minerálů a antioxidantů. Mohou být dobrou alternativou ke konzumaci masa, mléka nebo vajec. Velkým hitem jsou chia semínka, která mají vysoký obsah bílkovin, vlákniny, omega-3 nenasycených mastných kyselin a aminokyselin. Vhodná jsou při zvýšené zátěži. Trendem jsou rovněž konopná semínka.

7. MED

Je skvělým prostředkem proti virovým onemocněním a bakteriím. Uleví od kašle, posiluje organismus a prospívá zažívání.

NÁŠ TIP: PLNĚNÁ PEČENÁ JABLKA

Ingredience: 8 větších pevných jablek, hrstka rozinek, hrstka sušených meruněk, hrstka sušených brusinek, ½ lžičky mleté skořice, ½ lžičky mletého muškátového oříšku

Postup: Troubu předehřejte na 180 °C. Z jablek vyřízněte jaderník a postavte je vedle sebe do keramické zapékací mísy. Všechny ostatní přísady spolu zamíchejte a naplňte jí díry po jaderníku. Vložte do trouby a pečte asi 30 minut, až jablka zezlátnou.

Plněná pečená jablka jsou vynikající přílohou např. k pečené vepřové panence nebo krůtě.