28. srpna 2017
Prospívají zdraví, posilují kondici a snižují stres. Přinášíme vám tipy na aktivity, které svědčí zdraví a navíc se při nich příjemně ochladíte.
1 / 3

Sportování ve vodním prostředí má svá specifika, kvůli kterým je dnes velmi vyhledávanou příležitostí, jak protáhnout tělo a zvýšit fyzickou kondici. Voda má totiž až 800krát větší hustotu než vzduch a vzniká v ní 12krát větší odpor, který přirozeně působí proti našemu pohybu. Následkem toho jsou cviky intenzivnější, vydáváme více energie a snáze snižujeme tělesnou hmotnost. Ve vodě pohybujeme celým tělem, díky čemuž rozvíjíme svalstvo rovnoměrně. Na celý povrch těla působí navíc vztlaková síla, která nás nadlehčuje. Nepřetěžujeme klouby a pohybový aparát, zároveň se bráníme riziku úrazu, proto je vodní cvičení vhodné i pro starší věkové kategorie či lidi s pohybovým omezením.

Tip č. 1: Aqua aerobik

Populární formou vodního cvičení je především aqua aerobik, s jehož pomocí posilujeme vytrvalost, učíme se správně držet tělo a koordinovat pohyb, zvyšujeme kapacitu plic a zlepšujeme dýchání. To vše za doprovodu rytmické hudby. Na rozdíl od ostatních forem aerobiku se lidské tělo ve vodě nepotýká s žádnými otřesy. Aqua aerobik je tak vhodný i pro jedince, kteří trpí bolestmi kloubů či problémy s páteří. Při vodním aerobiku lze používat různé cvičební pomůcky, techniky i hloubku vody. Dá se navíc provozovat venku i v krytém bazénu.

Tip č. 2: Aqua gymnastika

Aqua gym neboli vodní gymnastika je další oblíbenou formou kondičního cvičení v bazénu. Tento druh sportování využívá cvičební prvky běžné pro suchozemskou gymnastiku, přenáší je do vody a obohacuje je o základní plavecké dovednosti. Aqua gymnastika podporuje rozvoj pohybu, koordinaci i rovnováhu a posiluje schopnost ladného pohybu. Má nižší fyzickou náročnost než aqua aerobik, který je zaměřen spíše na posílení těla, vytrvalosti a fyzické kondice, proto si ji mohou dopřát i lidé se zdravotním omezením, těhotné ženy či lidé seniorského věku. Obvykle se cvičí v bazénu s hladinou do úrovně hrudníku. „Aqua gym je oblíbený především pro svoji komplexnost. I během krátké chvíle člověk protáhne a posílí celé tělo a i ve vodě se může pěkně zapotit. Lekce aqua gymu se navíc mohou obměňovat podle nálady cvičenců. Jednou tak jde o náročné posilování, podruhé lze zařadit více tanečních prvků,“ vysvětlila Blanka Marková z Aqualandu Moravia, kde si mohou návštěvníci vyzkoušet aqua gym dvakrát denně.

Tip č. 3: Aqua jogging

Běh se stal fenoménem dnešní doby, proč si ho tedy neužít i ve vodě? Aqua jogging původně vznikl jako rehabilitační technika pro pacienty po úrazu. Běhání ve vodě totiž šetří pohybové ústrojí a hodí se i pro lidi, kteří si nemohou z určitých důvodů, například kvůli prodělanému úrazu, vážné nemoci či nadváze, dovolit běhat po tvrdém povrchu. Díky tomu, že voda nadlehčuje, se lidé zlehka odrážejí ode dna bazénu a následný dopad nezpůsobí takový náraz jako běžný běh. Pro zvýšení intenzity je poté možné použít speciální návleky se závažím. Ty zvyšují namáhavost cvičení, ovšem nezatěžují klouby, kyčle ani vazy. Zajímavým, i když velmi náročným zážitkem je poté běh se závažím po dně hlubokého bazénu.

1 / 3