7. července 2018

2. Pomozte si tělem

My ženy jsme na tělo velmi citlivé. Milujeme masáže, něžné doteky, voňavé koupele… (A ano, i sex, ale na ten v tuto chvíli zapomeňte, vášeň vás může odvést jinam – viz výše). Tak proč si něhu nedopřát a nedopřávat v hojné míře? Pomoci si tělem ale neznamená jen rozmazlování smyslů. Naše tělo nám totiž dokáže také napovědět, jak se postavit k situacím, které nás potkávají, které nás trápí.

Pomůže jednoduché psychoterapeutické cvičení: Zavřete oči a zkuste si uvědomit, kam byste na svém těle svůj momentální pocit, věc, která vás sužuje, se kterou si nevíte rady, umístili – kde ji asi cítíte? Máte to? Pak si představte, jakou asi barvu tento pocit má. Líbí se vám jeho barva, nebo je vám nepříjemná? A která by vám příjemná byla? Začněte ve své mysli pomalu měnit barvu svého pocitu, který se týká daného místa, a to příjemně masírujte, dokud se barevné spektrum nezmění. Pomůže vám také třeba zapálit si vonnou svíčku, zkrátka vytvořit vnější prostředí takové, aby se vám v něm dobře relaxovalo.

3. Mluvte se svým vnitřním dítětem

Každý z nás má v sobě ještě maličké dítě, které nikdy nevyroste. Je to naše součást, jedno z našich vnitřních Já… Hravé, přímé, bez nánosu poznatků, jak bychom se měly chovat, jak bychom se k něčemu měly postavit… Poslouchat své vnitřní dítě pak znamená skutečně vědět, co vám dělá dobře a co ne. A podle toho se zachovat. Zkuste si to. Představte si samy sebe jako malé dítě, uvědomte si, kolik vám je právě let, jak právě vypadáte a kde se nacházíte. Tím se na svoje vnitřní dítě napojíte a můžete s ním komunikovat. Zeptejte se ho, jak se cítí? A co by potřebovalo k tomu, aby se cítilo dobře. Dejte mu to.

4. Připusťte si pocity

V dnešní době máme všichni tendenci být silní, zvládat vše na úrovni rozumu, popírat v sobě slabosti a nedostatky. Jenže co se pak stane? Zasunout něco pod koberec neznamená, že to zmizí, ale že to jednou začne třeba hnít a projeví se v plné síle ve chvíli, kdy to nejmíň potřebujete. Pokud tedy máte nějaký nepříjemný pocit, nesmeťte ho ze stolu, ale dopřejte mu sluchu… Dovolte si být smutní a pak to všechno vybrečte nebo vykřičte ve chvíli, kdy vás to neohrozí. Nechte tento pocit, aby se projevil, a uvidíte, že když mu dopřejete pozornost, už vás dlouho nebude trápit. Právě na dně najdete sílu se odrazit.