5. prosince 2018
Dobré jídlo k Vánocům zkrátka patří. Nemusí nám ale zajistit kila navíc. Po čem se nejvíce tloustne a jak se s přemírou jídla o Vánocích vypořádat?

Bramborový salát za kila navíc nemůže

„Bramborový salát a cukroví nejsou jedinými důvody, proč lidé přibírají. Jsou to také návštěvy a posezení s přáteli. Všude před vás postaví misky a talíře s dobrotami a je velmi těžké těmto nástrahám odolat a hlavně je odmítnout,“ vysvětluje na úvod hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová a dodává, že další nástrahou je vánoční nabídka svařeného vína nebo frťánka.

„V období vánočních svátků často poklesne i fyzická aktivita, což je v kombinaci s navýšením energetického příjmu příčinou stoupající ručičky na váze,“ upřesňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

Podle Bartolomějové ale nebývá nárůst na váze nijak extrémní: „Naštěstí svátky netrvají příliš dlouho, a jakmile se opět zvedne pohybová aktivita, dojdou zásoby dobrot, skončí návštěvy a stravovací režim bude opět optimální, ručička se vrátí na původní hodnotu.“

Jak hrozbu nadbytečných kil ještě víc zmírnit?

Tip 1: Při pečení nahraďte polovinu bílé mouky celozrnnou variantou

Jak vylepšit nutriční hodnoty vánočního cukroví? „Jednou z možností je nahradit polovinu běžné pšeničné mouky moukou celozrnnou – například špaldovou,“ radí Bartolomějová. Proč je dobré nahradit pouze polovinu běžné pšeničné mouky, moukou celozrnnou? Protože pokud tvoří polovinu mouka celozrnná, v upečeném cukroví to není takřka poznat, takže i tatínkové nebo děti nebudou mít žádné výhrady. Rozdílu si možná ani nevšimnou.

Tip 2: Uberte množství cukru nebo použijte ovoce

Embed from Getty Images

„Mnoho druhů cukroví obsahuje hodně cukru. V receptu je vždy možné ho trochu ubrat. Dále cukroví není nutné posypávat moučkovým cukrem, protože cukr je už v těstě,“ vysvětluje Bartolomějová. „Klasické cukroví doporučuji nahradit cukrovím, které je připraveno z ovesných či jiných vloček nebo sušeného ovoce. Sušené ovoce sice taky obsahuje cukr, ale navíc i vlákninu a další zdraví prospěšné látky. Ale nezapomeňte, že ani cukroví ze sušeného ovoce nelze jíst neomezeně,“ upozorňuje Bartolomějová.

Tip 3: Připravte odlehčenou štědrovečerní večeři

Kvůli velkému množství tuku v řízku či smaženém kaprovi a bramborovém salátu s majonézou se člověk cítí těžce. Bartolomějová doporučuje připravit bramborový salát s bílým jogurtem nebo zakysanou smetanou.

Embed from Getty Images

„Řízky nebo rybu nechejte po usmažení na ubrousku, který odsaje přebytečný tuk, nebo je ponořte do horké vody, do které se tuk uvolní. Při smažení je důležité hlídat, aby se tuk nepřepaloval a aby se nepřipalovala ani strouhanka, která se do oleje uvolní. Jakmile smažíte další várku, nejlepší je olej vyměnit nebo z něj napadané drobečky důkladně odstranit. Na smažení jsou vhodné oleje k tomu přímo určené,“ dodává.

Tip 4: Zmenšete velikost porcí i talíř

„Používejte menší talíře než obvykle. Jestliže nedokážete odolat cukroví, ráno si napočítejte počet kusů na talířek, na který nikdo nesmí sáhnout. Neztratíte tak přehled o tom, kolik kousků jste snědli, což se lehce stane, pokud je cukroví v misce na stole a vy chodíte neustále okolo,“ radí Bartolomějová.

Tip 5: Dbejte na pitný režim, ale pozor na alkohol

Embed from Getty Images

„Alkohol a sladké nealko nápoje si dopřávejte jen výjimečně. Pijte hodně čisté neperlivé vody. Když budete dostatečně pít, méně toho sníte,“ tvrdí Bartolomějová.

Tip 6: Používejte koření, které pomáhá lepšímu trávení

Embed from Getty Images

„Trávení posiluje kmín. Proti plynatosti účinně bojuje například bazalka, která je výborná v kombinaci s rajčaty a mozzarellou,“ radí Bartolomějová. Mezi další pomocníky na podporu a zlepšení trávení patří také kopr a majoránka. „Každá bylinka má své účinné látky, a aby fungovaly co nejlépe, je vhodné je navzájem kombinovat a střídat,“ uzavírá Bartolomějová.