13. května 2018
Existuje nespočet mýtů z oblasti fitness a zdravého životního stylu. My jsme vybrali ty nejrozšířenější, které už dávno neplatí, přesto je mnozí stále mají zaryté pod kůží. Zbavte se jich a dosáhněte svých cílů mnohem snadněji.

Mýtus 1: Musíte jíst každé 3 hodiny

„Pokud chcete vědět, jak by měl vypadat váš denní kalorický příjem, nechte si udělat tělesnou analýzu a promluvte si s odborníkem na výživu,“ doporučuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

Embed from Getty Images

Mýtus 2: Večer zapomeňte na sacharidy

Přibírání závisí na tom, kolik toho sníte nejen večer, ale během celého dne. „Tělo si neukládá více tuku ve večerních hodinách, a pokud navíc chodíte k večeru cvičit, pak je naopak vhodné dát si po tréninku jídlo, ve kterém budou obsaženy i komplexní sacharidy,“ upřesňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

Trochu odlišný přístup má k sacharidové večeři Bartolomějová: „Večeře sice může obsahovat sacharidy, ale z vlastních zkušeností naopak doporučuji jejich množství snížit. Pokud omezíte sacharidy a zároveň navýšíte příjem tuku, nemusíte mít obavy z toho, že vám bude cokoliv scházet, a to ani po intenzivním cvičení, ať už večer či v průběhu dne. K večeři doporučuji například grilovanou zeleninu (cuketa, cibule, menší množství dýně) s kouskem masa nebo sýra.“

Mýtus 3: Tuky jsou nezdravé a ztloustnete z nich

Ačkoliv se v poslední době neustále mluví o tom, že se tuků ve stravě není třeba bát, pro spoustu lidí, zvláště pak pro ženy, jsou tuky špatné a myslí si, že z nich přiberou. Trenérka Kateřina Hollerová tento mýtus vyvrací: „Tuky, stejně jako sacharidy, nejsou důvodem přibírání na váze. Člověk tloustne, protože má nadbytečný příjem celkových kalorií a nízkou aktivitu.“ Nejde tedy o samotné tuky, ale poměr všech živin dohromady společně s množstvím denní aktivity. Kromě toho je ale důležité i to, jaké tuky jíte, resp. v jakém poměru. Tuky se dělí na nasycené (mylně označované jako škodlivé) a nenasycené (známé jako zdravé tuky), vynechávat byste neměli ani jedny, nicméně v jídelníčku by měly převažovat zejména ty nenasycené – losos, makrela, nerafinovaný řepkový olej, vlašské ořechy.

Nutriční specialistka Monika Bartolomějová k tomu dodává: „Množství lidí si neuvědomuje, že tuky hrají velmi důležitou roli při hormonálních funkcích a pozitivně ovlivňují celkové zdraví člověka. Diety postavené na vyšším příjmu tuků a nižším příjmu sacharidů se ukazují jako mnohem účinnější než ty, kde jsou tuky ve stravě omezené. Zvýšený podíl tuků ve stravě eliminuje neustálý pocit hladu, budete mít dostatečný přísun energie a hubnutí vám půjde lépe.“

Hubne se víc cvičením nalačno? A při maximální tepové frekvenci? A je vůbec pro ženy vhodné posilování s činkami? Čtěte dál!