7. srpna 2018
K tomu, abyste začali cvičit jógu, šli běhat nebo do posilovny stačí jeden jediný důvod – chtít. Přesto jsme pro vás připravili několik dalších argumentů, proč stojí za to vyzkoušet právě jógu.

1. Ideální doplněk k silovým sportům

Pokud hrajete tenis, plavete nebo chodíte do posilovny, zařaďte mezi své pravidelné aktivity jógu. Při józe protáhnete tělo, uvolníte mysl, a posílíte svaly.

„Jóga je úžasná na posílení svalů celého těla. Mnoho sportů je zaměřeno na jednu skupinu svalů, takže sportující člověk má často silnou jen tu jednu skupinu svalstva a zbývající svaly jsou zesláblé. Jóga pomáhá tento stav vybalancovat. Mimo to pomáhá při problémech se zády,“ vysvětluje výhody cvičení jógy fyzioterapeutka a instruktorka jógy Tereza Novotná z Domu Jógy v Praze.

2. Zlepší vaše sportovní výkony

„Jóga zlepšuje rovnováhu. Zlepšená koordinace může o dost vylepšit techniku u sportu, který děláte,“ tvrdí Novotná.

3. Zlepší vaši flexibilitu

Mnozí se mylně domnívají, že cvičení jógy pro ně není vhodné, protože cviky jsou příliš krkolomné. Ve skutečnosti může cvičit jógu kdokoliv bez ohledu na věk, výšku či tělesnou váhu, ale záleží na typu jógy. „Jógou si zlepšíte flexibilitu, tím si pomůžete i od případných bolestí, které bývají způsobené například zkrácenou zadní stranou stehen. To má za následek bolesti spodních zad. Stažené kyčle mohou pro změnu způsobovat bolest kolen,“ říká Novotná. Zakladatelka center Domu Jógy a autorka knihy o józe pro seniory Věra Vojtěchová k tomu dodává: „Abyste si pomohli od bolesti a zlepšili flexibilitu, svěřte se do rukou odborníka. Alespoň zkraje necvičte jen podle videí na internetu, ale zajděte si na odborně vedenou lekci jógy.“

Embed from Getty Images

4. Pomáhá odbourávat stres

Jóga dokáže zmírnit i stres. „Při józe vnímáte svůj dech, jste napojeni sami na sebe, což v takové míře není možné u téměř žádného jiného sportu. Cvičení jógy je forma relaxace, která úžasně zklidňuje a revitalizuje celé tělo,“ popisuje hlavní benefity jógy Vojtěchová. Ocitnete-li se ve stresové či nepříjemné situaci, zkuste hluboké dýchání. Jakmile se zaměříte na hluboké nádechy a výdechy do břicha, stavy paniky zmizí.

5. Pomáhá hubnutí

Při cvičení jógy sice nespálíte tolik kalorií jako při běhu nebo jiné aerobní aktivitě, přesto má jóga na hubnutí pozitivní vliv. Zahání totiž chutě k jídlu. „Jóga má příznivý vliv na naše hormony, takže u lidí, kteří mají problémy své chutě ovládat, je pravidelná praxe jógy účinným řešením. Cvičení jógy rovněž přispívá k dobrému trávení. Pohyb usnadňuje tělu vylučování, polohy v józe pak navíc masírují břišní orgány,“ vysvětluje Vojtěchová.

6. Omlazuje!

„Stárnutí je zcela přirozený proces. Budete-li ale cvičit jógu, budete stárnout jinak,“ tajemně se usmívá Vojtěchová. Jestli je to pravda, si budete muset ověřit sami na sobě. Ale je to vcelku logické. Vrásky nám způsobuje mimo jiné stres, kterého se díky józe můžeme zbavit. Pokud k tomu přidáme zlepšení rovnováhy, flexibility, fyzické odolnosti, lepší sociální propojení a méně bolesti, je s podivem, že ještě stále čtete tento článek a necvičíte jógu!