1. srpna 2017
Pokud nedovolíte, aby benzinová nádrž vašeho auta vyschla dřív, než natankujete, proč byste měla dopustit, aby vaše tělo úplně vyprahlo, než si ve stánku u silnice konečně koupíte vodu?

Tímto přirovnáním poukazoval mezinárodně uznávaný vědec Fereydoon Batmanghelidj (1931–2004) na obecně špatný přístup k dodržování správného pitného režimu. A to nejen v létě. Voda tvoří zhruba 60 procent hmotnosti těla dospělého člověka, a když její hladina poklesne o dvě procenta, může se to projevit ochablostí, závratí nebo bolestí hlavy. Při poklesu o deset procent jde o výraznou dehydrataci projevující se například křečemi ve svalech, depresemi nebo mentálním zmatkem. Nedostatek vody v organismu stojí i za mnohými zdravotními problémy.

Žízeň zakázána

Dehydratace se kromě zmíněných příznaků projevuje únavou během dne i hned po ránu, bezdůvodným podrážděním a hněvem, unáhleně rychlými reakcemi, vysokým krevním tlakem, pálením žáhy nebo suchou a jakoby pomačkanou kůží. V té chvíli jste už vyčerpala veškerou energii ze zásob, které jste měla doplnit dříve.

Zásady průběžného zavlažování

Pijte v průběhu celého dne. Organismus průměrného člověka potřebuje dva až tři litry vody denně. Většinu z tohoto množství vypijeme, další bychom měli přijímat z jídla. Záleží ovšem i na počasí a teplotě vzduchu a na tom, zda přes den sportujeme či se věnujeme jiné fyzicky náročné aktivitě. Lidské tělo by mělo za den vyrobit dva litry moči, které zaručí správnou funkci ledvin. Když vypijete dostatečné množství vody, vaše moč bude bezbarvá, což je dobré znamení. Když moč zežloutne, znamená to, že se tělo začíná dehydratovat, a když zoranžoví, pak tělo skutečně trpí dehydratací.

Není tekutina jako tekutina

Naše tělo je závislé na dodávce čisté vody. Musí ji nasměrovat tam, kde je jí nejvíce potřeba, aby mohlo bezproblémově fungovat. Když se napijete kávy, čaje, limonády, džusu, zeleninové šťávy nebo alkoholického nápoje, dodáváte tělu kromě vody také cukr, kofein nebo tein. Tyto látky maří účel vody, protože veškerá energie z ní získaná se podílí na zpracování těchto látek. Navíc kofein (obsažený v kávě), tein (obsažený v čaji) i alkohol organismus odvodňují a odebírají vodu ze zásob. To znamená, že přestože pijete, směřujete k dehydrataci. Proto si vždy po šálku kávy dopřejte také sklenici vody.

Voda jako lék

Dr. Batmanghelidj byl jedním z posledních žáků objevitele penicilinu Alexandra Fleminga a během své praxe se rozhodl vyzkoušet vodu jako lék. Jeho pokusy ukázaly, že žízeň se může v organismu projevit bolestmi. Dostatečný přísun vody dokáže poskytnout úlevu, zmírnit bolest a celkově povzbudit organismus. Žádný jiný ­nápoj, kterého se napijete, nedokáže čistou vodu nahradit. Voda je hlavním zdrojem energie a lékem, který můžete užívat i bez lékařského předpisu.

PAMATUJTE SI:

● Pijte po celý den v pravidelných intervalech, a to dokonce dříve, než se dostaví pocit žízně.
● Vypijte dva litry vody denně a další dva přijměte v potravinách (hlavně v ovoci a zelenině).
● Ovocné nebo zeleninové šťávy, káva nebo čaj nenahradí příjem čisté vody.
Nejčastější projevy dehydratace:
1. Sytě žlutá nebo naoranžovělá moč.
2. Suchá kůže.
3. Únava hned po ránu.
4. Bolest hlavy.
5. Pálení žáhy.
6. Unáhlené reakce.
7. Bezdůvodná zlost a deprese.