Proč si ve vedru nedat zmrzlinu

Venku je horko jako v peci. A co udělá většina z nás? Koupí si zmrzlinu nebo ledový drink. Jenže to je chyba. Co bychom tedy měly jíst a pít?

„Jakmile si v horku dáte ledový nápoj nebo zmrzlinu, tělo začne produkovat více tepla, aby tekutinu ohřálo. Nakonec vám tedy bude ještě větší vedro než předtím,“ říká renomovaná americká biochemička Sary Rischové a doporučuje v letních vedrech pít vlažnější drinky o teplotě kolem 16 °C. Popíjet můžete obyčejnou kohoutkovou vodu, minerálku (nejlepší jsou ty s nižším obsahem sodíku, jako je třeba Magnesia nebo Ondrášovka), vodou ředěné ovocné džusy, bylinné nebo zelené čaje.

Saharská vzpruha

Vyzkoušet můžete i čaj ­Tuarég, který k ochlazování používají saharští berbeři. Připravíte ho takto (dávka je pro dvě osoby): Převařte půl litru vody a nechte vychladnout na cca 80 °C. Přidejte dvě lžičky zeleného čaje Gunpowder, 12 lístků čerstvé máty a zhruba po pěti minutách sceďte. Pak přidejte tři lžíce cukru, špetku šafránu a hotový nápoj nalijte do vysokých sklenic. Na závěr ještě ozdobte lístky máty.

Šťavnaté plody

Podle čínské medicíny vás v letních vedrech skvěle ochladí čerstvé ovoce a zelenina s vysokým podílem vody, jako je například meloun, hroznové víno, avokádo, banány, broskve, ředkvičky, řapíkatý celer, cuketa, paprika. Vaše přehřáté tělo příjemně osvěží i bylinky, obzvláště listy čerstvého koriandru. Asiaté je používají také jako přírodní prostředek k redukci tělesného pachu. Pokud se tedy v létě hodně potíte, přidávejte koriandr do salátů, asijských polévek, mletých mas nebo zeleninového ratatouille.

Mléčné produkty

Potřebujete se rychle ochladit? Sáhněte po zakysaných mléčných výrobcích, které jsou bez cukrů a umělých sladidel. Jogurty jezte nejlépe bílé (nebo smíchané s čerstvým ovocem). U zakysaných nápojů si dejte pozor na jejich vyšší kalorickou hodnotu, půllitrová láhev odpovídá menšímu obědu či večeři.

Hořčík a vápník

Nejnovější výzkumy biochemičky Sary Rischové prokázaly, že ve vedrech vám nejvíce uleví potraviny s vysokým obsahem vápníku a hořčíku. „Tyto látky totiž regulují teplotu těla,“ vysvětluje vědkyně a jedním dechem doporučuje jíst tofu, brokolici, květák, kapustu, pórek, celer, mrkev, artyčok, špenát, ledový salát, ananas, grapefruit, datle, kiwi nebo lískové oříšky. Přebytečnou horkost z těla vám vyžene i sůl (moc to s ní ale nepřehánějte, protože ve větším množství zatěžuje ledviny). Pokud si ale na talířek nakrájíte čerstvé rajče, salátovou okurku nebo ředkvičky a mírně si je posolíte, trochu vás to zrestartuje.

Autor: Andrea V. Votrubová
Foto: Shutterstock,
DISKUZE KE ČLÁNKU
DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY Volný čas